52 3897080 | Przedszkole Gminne w Więcborku "Niezapominajka" , ul. Gdańska 13, 89-410 Więcbork, e-mail: pg.wiecbork@wp.pl

Od zabawy do nauki

Przedszkole Gminne w Więcborku

NIEZAPOMINAJKA

Jeżyki

jezyki

 

 

 

 

 

Grupa „Jeżyki” to my 3-4 latki.

Prowadząca: mgr Marta Sobczyk

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcze na miesiąc grudzień:

1. W oczekiwaniu na Świętego Mikołaja

  • Doskonalimy umiejętność szeregowania i przeliczania w zakresie 4
  • „Z wizytą na poczcie” – wysyłamy listy do Św. Mikołaja
  • Poznajemy nowy instrument – trójkąt
  • Kształtujemy umiejętność współpracy w małych zespołach

2. Święta tuż tuż – przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia

  • Ćwiczymy koncentrację uwagi i spostrzegawczość
  • Wykonujemy prace plastyczne z nieużytków
  • Pieczemy pierniki – doskonalenie umiejętności manualnych
  • Wypowiadamy się na temat ilustracji – budujemy proste zdania.

3. Wigilijny wieczór

  • Poznajemy historię Świąt Bożego Narodzenia oraz tradycje związane z tymi świętami
  • Śpiewamy kolędy i piosenki świąteczne
  • „Nasze pierwsze Święta Bożego Narodzenia w przedszkolu” – integracja z pozostałymi grupami przedszkolnymi, a także Jasełka grupowa z udziałem rodziców
  • Rozwijamy umiejętności logicznego myślenia poprzez udział w grach dydaktycznych

 

Piosenka miesiąca:  

„Mikołaj”

Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,
bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.

Ref. Hu, hu, ha, tra, la, la, co to za Mikołaj.
Hu, hu, ha, ta, la, la, co to za Mikołaj.

Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku.
A prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.

Ref. Hu, hu, ha, tra, la, la, co to za Mikołaj.
Hu, hu, ha, ta, la, la, co to za Mikołaj

 

Informacje dla Rodziców/Opiekunów (Np. o zebraniach , o imprezach w grupie):

  • Zachęcam rodziców, do wspólnego napisania listu do Św. Mikołaja. Każda forma wspólnie spędzonego czasu jest dla Państwa źródłem nowych wspomnień. Warto doceniać takie chwile. Ponadto 04.12 wybieramy się na pocztę, więc zabierzemy napisane listy.
  • 05.12 o godz. 10.00 zapraszamy rodziców na zajęcia otwarte, które odbędą się w naszej grupie.
  • W drugim tygodniu grudnia będziemy piec pierniczki. Dokładniejsze informacje pojawią się na tablicy przed salą.
  • 18.12 – odbędzie się „Wigilia” z udziałem wszystkich grup przedszkolnych.

 

Drodzy rodzice !!

Serdecznie zachęcam wszystkich do codziennego czytania swoim dzieciom. Dlaczego czytanie jest niezwykle ważne i cenne? Dlaczego warto zaszczepiać Państwa dzieciom miłość do książek? Oto kilka powodów:

  1. Czytanie poszerza doświadczenia językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Jednym słowem, czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli – kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania społecznego.
  2. Czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu. Podróż w świat wyobraźni daje wytchnienie i tak potrzebną współczesnym dzieciom ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze.
  3. Nauka samodzielnego czytania jest częścią mądrego wychowania, polegającego między innymi na stworzeniu klimatu, w którym nie wszystko musi być szybko, natychmiast. Kształtuje postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co się robi.
  4. Brak koncentracji u dzieci jest naturalnym zjawiskiem na jednym z etapów rozwoju. Dzieci bywają niespokojne i nadmiernie pobudzone. Nieumiejętność skupienia się na rzeczach istotnych sprawia, że stają się niepewne siebie i trudno znoszą porażki. Ćwiczenie koncentracji uwagi to bardzo trudne zadanie, ale niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. Rodzice i bliscy dorośli powinni wspierać dzieci we wszystkich aktywnościach, które pomagają wydłużać czas koncentracji, szczególnie na tych zadaniach, które wymagają niepodzielności uwagi. Jedną z takich aktywności jest właśnie nauka czytania.
  5. Treść książki często staje się pretekstem do rozmowy z rodzicami czy rówieśnikami na ważne dla dziecka tematy. Czytanie odpowiednich książek jest polecane jako forma leczenia psychoterapeutycznego dzieci nieśmiałych, nadmiernie agresywnych, z szeroko pojętymi trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym. Książka może pomóc zarówno w poznaniu sytuacji, z którymi dziecko się nie zetknęło, jak też posłużyć za temat rozmowy o trudnych emocjach, których samo doświadcza. Czytanie uczy empatii i wrażliwości.
  6. Wspierajmy, cieszmy się z postępów, czytajmy! Nie ma wątpliwości, że czytanie jest niezbędne dla rozwoju naszych dzieci. Na szczęście stanowi jedną z niewielu konieczności życiowych, która jest zarazem przyjemna. Sprzyja harmonijnemu rozwojowi intelektualnemu i emocjonalnemu oraz, co najważniejsze dla samego czytelnika, przynosi mnóstwo frajdy!
  7. Jako rodzice, kibicujcie waszym dzieciom w tej nauce. Zamiast sprowadzać czytanie do kolejnej metody stymulującej rozwój dziecka, spróbujcie traktować je jak wartościową zabawę lub rozrywkę, którą przecież w gruncie rzeczy jest.
  8. Nauczmy się uznawać za sukces każdą sytuację, w której nasze dziecko samo sięga po książkę: ogląda okładkę, ilustracje, czyta pierwsze słowa, a potem zdania. Propagujmy takie zachowania, okazując zainteresowanie, rozmawiając z dzieckiem o tym, co właśnie obejrzało i przeczytało.

 

Wszystkim Państwu życzę

Świąt wypełnionych radością i miłością,

Niosących spokój i odpoczynek.

Nowego Roku spełniającego wszelkie marzenia,

Pełnego optymizmu, wiary, szczęścia i powodzenia.

Marta Sobczyk

 

 

 

Galeria:

Serdeczne podziękowania dla dzieci i ich rodziców za wspólne wykonanie Gwiazd Betlejemskich. 

 

„Spotkanie Wigilijne” rozpoczęła świąteczna inscenizacja „Dziewczynki z zapałkami” przygotowana przez grupę „Żabki”. Każde z dzieci otrzymało prezent od Gwiazdora, z którym zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia. W sali rozpakowaliśmy prezenty otrzymane dla naszych sal, które przypadły nam bardzo do gustu. Po odśpiewaniu kolęd przyszła pora na Wigilijny obiad. 

 

Ciąg dalszy przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia. Tym razem pieczemy i dekorujemy kruche ciasteczka. Przy okazji integrujemy się z grupą „Krasnali”.

 

Wykonujemy świąteczne dekoracje z nieużytków i artykułów kreatywnych – bombki z płyt CD i choinki z rolek i tektury.

 

Stroimy choinkę w naszej grupie.

 

Wizyta Mikołaja.

 

Podczas przygotowań do wizyty Mikołaja uczyliśmy się szeregowania wg koloru i wielkości; używania określeń mały/duży. Określaliśmy położenie przedmiotów względem siebie. Wykonaliśmy również Mikołaja i jego skarpetę. Ponownie gościliśmy rodziców, z którymi uczestniczyliśmy w zabawach ruchowych, a także wspólnymi siłami wykonaliśmy „Śnieżną kulę”.

 

Ćwiczymy zmysł dotyku – chodzimy po „ŚCIEŻCE SENSORYCZNEJ”. Przy okazji doskonalimy umiejętność ściągania i ubierania skarpetek oraz kapci. 

 

Znamy twórcze zabawy i wcielamy się w role  – aktora i fryzjera. 

 

Pierwsze zajęcia otwarte dla rodziców, podczas których poznaliśmy kolejny sposób dbania o nasze zdrowie – ubiór adekwatny do pogody.

 

W ramach zajęć „Dbamy o nasze zdrowie” gościliśmy w naszym przedszkolu panią pielęgniarkę, która przybliżyła nam sposoby dbania o higienę ciała. Poprzez zabawy badawcze z mydłem poznaliśmy jego właściwości i wiemy, że ręce należy myć w ciepłej wodzie. Na koniec każdy wykonał pachnący rysunek za pomocą mydła. 

 

Pamiętaliśmy o naszych misiach i uczciliśmy ich święto poprzez wspólną zabawę.

 

Jesień wcale nie musi być nudna. Doskonaliliśmy motorykę dłoni, pracę w małych grupach. Ćwiczyliśmy rytmy i określanie wielkości – mały/duży oraz nasze aparaty mowy. Na koniec wykonaliśmy parasolki. To był udany tydzień.

 

Spacerujemy obserwując zmiany w przyrodzie.

 

Serdeczne dziękuje rodzicom, którzy wraz z dziećmi włączyli się w akcję upamiętniająca 100-lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości, poprzez wspólne wykonanie prac plastycznych pod hasłem „Jestem szczęśliwym małym Polakiem”. Prace są przepiękne. 

 

„Wieczornica” – uroczystość upamiętniająca 100-lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości.

 

„Mali Patrioci” – pamiętamy. W tygodniu poświęconym Polsce poznaliśmy nasze symbole narodowe – flagę, godło i hymn. Wspólnie wykonaliśmy biało – czerwoną flagę, a każdy samodzielnie wykonał kotylion, który zdobił jego ubiór podczas udziału w „Wieczornicy”.

 

Usprawniamy motorykę dłoni.

 

Zakładamy hodowlę kasztanów i żołędzi.

 

Udział w projekcji filmu edukacyjnego w „Kinie Sensorycznym” był dla nas nowym doświadczeniem, z którym sobie doskonale poradziliśmy. 

 

Gościliśmy tatę Czarka, który opowiedział nam o swojej i syna pasji do motorów. Mogliśmy przymierzyć elementy stroju motocyklisty, usiąść na motorze. Na koniec wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie.

 

Tworzymy w naszej sali KĄCIK SENSORYCZNY – jako pierwsze wykonaliśmy „Magiczne Woreczki”.

 

Po owocach przyszła kolej na warzywa. Wiemy już co w sobie skrywają i dlaczego należy je spożywać. Ćwiczyliśmy zmysł węchu oraz zmysł smaku – rozpoznawanie warzyw po ich zapachu i smaku. Porządkowaliśmy warzywa według ich wielkości oraz składaliśmy je w całość. 

 

Obchodzimy urodziny kolegów i koleżanek z naszej grupy. 

 

Tydzień poświęcony owocom dostarczył nam wiele, pozytywnych emocji. Segregowaliśmy owoce, porównywaliśmy ich kształt i wielkość, określaliśmy ich kolor i smak. Ćwiczyliśmy zmysł dotyku – rozpoznawanie owoców po kształcie. Usprawnialiśmy nasze dłonie wykonując jabłuszka z masy solnej i pyszną sałatkę owocową. 

 

Aromatyczne przyprawy były dla nas inspiracją do wykonania prac plastycznych – „Jesienne drzewo”.

 

Korzystamy z uroków „Polskiej, złotej jesieni” spędzając dużo czasu w ogrodzie przedszkolnym.

 

Przez pierwszy miesiąc przedszkola poznawaliśmy swoje Panie, siebie nawzajem, jak i przedszkole. Nawiązały się już pierwsze przyjaźnie – potrafimy się zgodnie bawić.