52 3897080 | Przedszkole Gminne "Niezapominajka" w Więcborku, ul. Gdańska 13, 89-410 Więcbork, e-mail: sekretariat@przedszkole-wiecbork.pl

Od zabawy do nauki

Przedszkole Gminne w Więcborku

NIEZAPOMINAJKA

Muchomorki

gryzb

 

 

Grupa „Muchomorki” to my 4-5-6 latki.

Prowadząca: mgr Dorota Szymkowiak

Pedagog: mgr Sylwia Brożek

 

 

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZE NA MIESIĄC KWIECIEŃ

WIELKANOC

Poznawanie rzeczywistości społeczno-kulturowej poprzez przypominanie tradycji rodzinnych, regionalnych.

CHRONIMY ŚRODOWISKO

Poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczyciel­skiej działalności ludzi. Sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi

DBAJMY O ZDROWIE I CZYSTOŚĆ

Poznanie czynników sprzyjających zdrowiu, aby utrzymać zdrowie fizyczne i psychiczne. Uświadomienie ważności i poszanowania życia na Ziemi w każdej postaci i formie.

POLSKA TO MÓJ DOM

Nabywanie poczucia tożsamości narodowej i europejskiej. Poszanowanie odmienności innych ludzi poprzez poszukiwanie wspólnych wartości

W tym miesiącu przewidujemy…

Zabawy integracyjne: „Co to znaczy zdrowo się odżywiać?” – wykonanie piramidy zdrowia i ogródków ziołowych w sali

Wykorzystanie projektów: Dalszy udział w projekcie – „Lubię wodę” – Zdrojkowe doświadczenia z powietrzem i wodą

Uczymy się piosenek i wierszy:

Bajkowe pisanki
Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
Z koszem jajek na pisanki
Mama – kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę,
i na każdym będzie bajka.

Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
Świątecznym życzeniem,
Wiosennym marzeniem.

Bajkowe pisanki, bajkowe,
Wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.
Rośnie żytko jak na drożdżach
I zieleni się rzeżucha,
Pisankowych opowieści
Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
W gości wybrał się baranek,
A dla niego mała kurka
Kosz bajkowych ma pisanek.

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA DZIECKA 6-LETNIEGO

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY

  • przestrzega zasad i umów zawartych w grupie
  • potrafi współdziałać z dziećmi w zabawie
  • potrafi kontrolować swoje zachowanie
  • szanuje prawa i własności innych
  • jest otwarty w kontaktach z dorosłymi
  • z chęcią okazuje swoje uczucia
  • jest samodzielny w czynnościach codziennych i samoobsłudze
  • dba o swoje rzeczy i porządek na półce
  • sprząta po sobie zabawki, pomoce
  • umie przekazać rodzicom informacje i polecenia otrzymane od nauczyciela

 

  • ROZWÓJ MOWY I MYŚLENIA
  • rozumie i zapamiętuje złożone polecenia ‚posiada bogaty zasób słownictwa
  • jest aktywny podczas zajęć, zabiera głos w dyskusji
  • potrafi wypowiadać się rozwiniętymi zdaniami
  • uważnie słucha bajek i opowiadań rozumie ich treści
  • doprowadza pracę do końca nawet gdy napotyka trudności
  • odtwarza treści wiernie [wierszy i piosenek]
  • potrafi ułożyć historyjkę obrazkową z 3 obrazków
  • dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazu
  • czyta tekst, proste zdania, łatwe wyrazy/ drugie półrocze/
  • mowa prawidłowa
  • jest skupiony na przedmiocie zajęć, uważnie śledzi ich przebieg
  • potrafi ułożyć obrazek z 6 części
  • rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory i pochodne

 

  • ROZWÓJ POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
  • potrafi określić położenie przedmiotów w przestrzeni
  • potrafi określić kierunki w przestrzeni
  • jest świadome stronności swego ciała
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne [koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, kula, sześcian]
  • potrafi wyodrębnić zbiory przedmiotów
  • klasyfikuje przedmioty wg cech: – wielkości – koloru – kształtu – funkcji
  • liczy w zakresie 10 – zna i posługuje się liczebnikami do 10 – głównymi – porządkowymi
  • dodaje i odejmuje w zakresie 10/ drugie półrocze/
  • rozpoznaje i nazywa cyfry oznaczające liczby od 0 do 10/ drugie półrocze/
  • rozumie i stosuje znaki matematyczne/ drugie półrocze/
  • rozwiązuje proste zadania tekstowe/ drugie półrocze/

 

  • WYCHOWANIE MUZYCZNE I PLASTYCZNE
  • potrafi podać liczbę zwrotek słyszanej piosenki
  • potrafi określić budowę piosenki: zwrotka, refren
  • poznaje akompaniament do: marszu, biegu, podskoków
  • rozpoznaje dźwięki instrumentów perkusyjnych
  • zna kierunki kreślenia od lewej do prawej
  • poprawnie posługuje się nożyczkami
  • prawidłowo odwzorowuje znaki litero-podobne
  • potrafi wykonać: – wydzierankę – wycinankę – formę przestrzenną z papieru
  • rysunek dowolny: bogaty w szczegóły
  • rysunek postaci ludzkiej: posiada podstawowe części

 

  • ORIENTACJA W ŚRODOWISKU
  • zna nazwę swojej miejscowości
  • zna nazwę swojego kraju [flagę, godło]
  • zna pory roku
  • określa zmiany związane ze zmianami pór roku
  • zna dni tygodnia
  • zna swoje imię i nazwisko
  • zna ulicę i numer domu
  • zna zasady ruchu drogowego

 

  • ROZWÓJ FIZYCZNY
  • bierze udział w zajęciach gimnastycznych
  • samodzielnie przebiera się w strój gimnastyczny
  • przechodzi przez tory przeszkód
  • potrafi rzucać i chwytać piłkę
  • wykonuje rzuty przyborami ręką prawą i lewą
  • wspina się na przyrządy
  • toczy piłkę oburącz
  • czworakuje ze zmianami
  • zachowuje równowagę na ławeczce.

Umiejętności pięciolatka: co powinno umieć 5-letnie dziecko?

Pięciolatek powinien być już dość samodzielny, a także wykazywać się pewnymi umiejętnościami. Pięcioletnie dzieci chętnie chłoną wiedzę, ale podczas zabawy, a nie z przymusu. Niektóre pięciolatki chętnie uczą się czytać i pisać, inne wcale się tym nie interesują. To normalne na tym etapie rozwoju dziecka. Są jednak umiejętności, które pięciolatek powinien posiadać.

Pięcioletnie dziecko powinno:

  • budować poprawne zdania;
  • dobrze radzić sobie z wycinaniem, klejeniem, malowaniem, lepieniem z plasteliny;
  • rysować ze szczegółami, rysunki powinny być bliższe rzeczywistości;
  • rozpoznawać podstawowe figury geometryczne;
  • słuchając czytanego tekstu, rozumieć jego treść,
  • potrafić wyodrębnić w zdaniu trzy, cztery słowa;
  • potrafić podzielić słowa na sylaby;
  • umieć złożyć dwie, trzy sylaby w słowo;
  • wskazać w wyrazach pierwszą głoskę;
  • recytować z pamięci;
  • potrafi wskazać, w którym zbiorze jest więcej elementów, rozumie pojęcie „tyle samo”.

Pięciolatek potrafi:

  • skończyć rozpoczęte zadanie;
  • nie płakać podczas rozstania z rodzicami;
  • opanowywać agresję i gniew przynajmniej częściowo.

Dziecko pięcioletnie powinno być w miarę samodzielne i w podstawowych czynnościach nie wymaga pomocy dorosłych.

Pięciolatek potrafi:

  • ubrać się, założyć buty, zapiąć guziki;
  • jeść łyżką i widelcem, pić bez rozlewania;
  • umyć ręce, twarz i zęby, wytrzeć się;
  • samodzielnie korzystać z toalety.

 

 

 

Galeria:

ROK SZKOLNY 2021/2022

Powitanie wiosny

 

Zimowa praca plastyczna

„Ile waży Święty Mikołaj?”

Jasełka

Dzień Babci i Dziadka

Wigilia przedszkolna

Pieczemy ciasteczka i Wigilia Przedszkolna

Kartka dla Kombatanta.

Dzieci brały udział w ogólnopolskiej akcji Kartka dla Kombatanta.

Spotkanie z Mikołajem

Urodziny Gabrysi.

Dzień Pluszowego Misia

Z okazji kolejnych urodzin Pluszowego Misia w naszej grupie były tańce, piosenki i dużo radości i wesołej zabawy. Na koniec każdy wykonał swojego papierowego misia.

Dzień Pluszowego Misia. Podaruj uśmiech dzieciom w szpitalach.

Wycieczka do Muzeum Mydła i Historii Brudu oraz do Karmelkowej Krainy.

Dzieci poznały tajniki produkcji mydła wykonując swoje pachnące i kolorowe mydełko. W Karmelkowej Krainie czekały na dzieci kolejne warsztaty. Tym razem każde z dzieci miało okazję zrobić sobie malinowego lizaka. Na pewno smakował wyjątkowo bo zrobiony samodzielnie.

Udział dzieci w uroczystości z okazji Dnia Niepodległości przygotowanej przez Gromadę Zuchową

Zapalenie pamiątkowego znicza.

Oglądanie bajki Kosmos w kinie sferycznym

Jesień w parku.

Wizyta Pana policjanta

Tak bawiliśmy się podczas obchodów naszego święta czyli Dnia Przedszkolaka

Coroczny czynny udział w akcji Sprzątanie Świata

Wycieczka do Nadleśnictwa Runowo

Robimy pyszny i zdrowy sok owocowo warzywny

Kolejne urodziny w naszej grupie. Wszystkiego najlepszego dla Majki

Dzień Przedszkolaka

Dzieci doświadczały i eksperymentowały za pomocą dotyku. Była super zabawa, która dostarczyła nam dużo radości i nowych wiadomości…

Piknik integracyjny u Olka.

Dziękujemy za super zabawę i słodki poczęstunek. Było mega fajnie 🙂 

Urodziny Majki i Zosi

 

ROK SZKOLNY 2020/2021

Zabawy ma świeżym powietrzu

Biedroneczki są w kropeczki

W oczekiwaniu na wiosnę robimy bociany.

Mali ogrodnicy

Kosmos. Poznajemy planety. Dzisiaj Ziemia.

Efekty naszej pracy.

Przygotowania do tłustego czwartku

Zimowe prace Muchomorków

Bal karnawałowy Muchomorków

Przygotowania do balu karnawałowego

Muchomorki przygotowują dekoracje na bal karnawałowy

6 urodziny Agatki

Wigilijny obiad.

Przygotowania do świąt… Jak tradycja to i u nas pachnie pierniczkami. Było słodko i poczuliśmy magię świąt. 

Nasze prace…

Święto Niepodległości w Muchomorkach…

Przygotowanie do obchodów Święta Niepodległości…

Uroczystość Pasowania na Starszego Przedszkolaka

Nasza galeria plastyczną. Zabawy z trójkątem – sowa

Dzień Jabłka w przedszkolu

Zabawy chustą animacyjną….

Jesienne prace plastyczne…

Zabawy matematyczne z kasztanami