52 3897080 | Przedszkole Gminne w Więcborku "Niezapominajka" , ul. Gdańska 13, 89-410 Więcbork, e-mail: pg.wiecbork@wp.pl

Od zabawy do nauki

Przedszkole Gminne w Więcborku

NIEZAPOMINAJKA

Niedźwiadki (3-4-5-6-latki)

mis 

 

 

Grupa „Niedźwiadki” to my 3-4-5-6 latki.

Prowadząca: mgr Edyta Ostrowska

 

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcze na miesiąc luty:

1. PAMIĘTAMY O ZWIERZĘTACH W CZASIE ZIMY

  • poznawanie wybranych właściwości fizycznych lodu i śniegu;
  • dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach;
  • nazywanie ptaków odwiedzających karmnik;
  • wprowadzenie litery: G, g.

2. W DAWNYCH CZASACH

  • poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
  • poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie;
  • doskonalenie sprawności grafomotorycznej;
  • wprowadzenie litery: Ł, ł.

3. WYNALAZKI

  • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem czytanego tekstu; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach;
  • rozmowy na temat wynalazków i współczesnych urządzeń gospodarstwa domowego;
  • utrwalanie zasad bezpieczeństwa w kontaktach przez Internet;
  • wprowadzenie litery: Z, z.

4. W ZAKŁADZIE FRYZJERSKIM

  • utrwalanie informacji o pracy fryzjerki i fryzjera;
  • wprowadzenie liczby i cyfry 10 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym;
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego podczas samodzielnego eksperymentowania, rozwijanie spostrzegania przez wskazywanie różnic między obrazkami i wyrazami;
  • wprowadzenie litery: F, f.

 

Programy i projekty realizowane w roku szkolnym 2018/2019:

  1. „Nasze przedszkole” – program wychowania przedszkolnego – M. Kwaśniewska, W. Żaba-Żabińska, MAC Edukacja 2017
  2. Wychowanie w duchu wartości .Wchodzenie w świat (3- 7 lat) – Diana G.Tilman                             
  3. Projekty wychowawcze                                                                                                                         
  4. Plan Daltoński – Dziecko sterem
  5. Profilaktyka:
  • Aktywny poniedziałek
  • Chronimy dzieci
  • Emocje dzieci
  • Joga dla dzieci
  • Mamo, tato, wolę wodę !
  • Filozofowanie w przedszkolu?
  • Mamo, tato, już wiem jak być bezpiecznym?
  • Program edukacji przedszkolnej „Mała ojczyzna przedszkolaka”
  • Spacerek w świecie fantazji – propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i rodziców                          
  • „Ćwiczę, by mówić poprawnie” – profilaktyka logopedyczna
  • „Współdziałanie przedszkola z domem rodzinnym – Inaczej niż zwykle”
  • Gimnastyka buzi i języka                                                                                                                     
  • Jestem przyjacielem Ziemi – ekologia dla dzieci                                                                                  

 

Piosenka miesiąca:

Praczki” Marta Bogdanowicz

 

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam. (dzieci pokazują odpowiednie ręce)

Jak praczki pracują, pokażę ja wam:

Tak piorą, tak piorą, przez cały długi dzień (gest prania)

Tak piorą, tak piorą, przez cały długi dzień

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam. (dzieci pokazują odpowiednie ręce)

Jak praczki pracują, pokażę ja wam:

Wieszają, wieszają, przez cały długi dzień (gest wieszania na sznurze)

wieszają, wieszają, przez cały długi dzień

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam. (dzieci pokazują odpowiednie ręce)

Jak praczki pracują, pokażę ja wam:

Prasują, prasują, przez cały długi dzień (gest prasowania żelazkiem)

Prasują, prasują, przez cały długi dzień

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam. (dzieci pokazują odpowiednie ręce)

Jak praczki pracują, pokażę ja wam:

Składają, składają, przez cały długi dzień (gest składają)

Składają, składają, przez cały długi dzień

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam. (dzieci pokazują odpowiednie ręce)

Jak praczki pracują, pokażę ja wam:

Tańcują, tańcują, przez cały wolny dzień (taniec w parach)

Tańcują, tańcują, przez cały długi dzień

                                                                                                                        

 

Wiersz miesiąca:

Gimnastyka dni tygodnia”

Gimnastyka – dobra sprawa,

co dzień wszystkim radość sprawia.

Gdy niedziela się zaczyna,

Trening tydzień rozpoczyna.

W poniedziałek dwa podskoki,

Wtorek lubi kroki w boki.

Środa kręci dwa kółeczka,

No a w czwartek jaskółeczka.

W piątek szybko dwa przysiady,

A sobota robi ślady.

I tak przez tydzień cały,                                                                                                                                                       

 Dni tygodnia wciąż szalały!

 

Informacje dla Rodziców/Opiekunów (Np. o zebraniach , o imprezach w grupie):

  • Dnia 01.02. tj. w piątek planujemy w przedszkolu bal karnawałowy; w tym roku biletem wstępu na bal jest strój ulubionego przez dziecko warzywa lub owocu;
  • Dnia 05.02 tj. we wtorek o godz. 10.00  odbędzie się zajęcie otwarte z udziałem rodziców.                 

 

ZNAMY I UTRWALAMY W DOMU:

– litery (głoski): O, A, I, E, M, T, D, Y, K, R, L, U, S, B, N, P, W, C                                                                                               

– cyfry (liczby): 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Proszę o utrwalanie z dziećmi poznanych cyfr oraz liter poprzez:

  • wskazywanie, przeliczanie na palcach bądź na innych konkretach w zakresie 9,
  • posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • rozpoznawanie, wyszukiwanie spośród innych, ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej                     
  • podział prostych wyrazów na głoski i sylaby,
  • wskazywanie głoski na początku, w środku i na końcu wyrazu,
  • podawanie wyrazów na podaną głoskę

 

Galeria:

Urodziny w styczniu obchodzili – Karolina i Miłosz.

 

W ramach utrwalenia poznanej litery „G” postanowiliśmy wykorzystać gofrownicę i upiec pyszne gofry. W rolę głównego cukiernika wcielił się Miłosz. To był pyszny i pachnący dzień w przedszkolu

 

W ramach współpracy nauczycieli z rodzicami w zakresie realizacji kierunków polityki oświatowej odbyło się zajęcie otwarte z udziałem rodziców na temat: „Śnieżna kula”– rozwijanie u dzieci kreatywności.

 

Bal karnawałowy 2019. Było pysznie i zdrowo, bo warzywno-owocowo. Na balu pojawiły się: truskawki, gruszka, banan, winogrona, wiśnie, marchewki, dynia, brokuły. Serdecznie dziękujemy rodzicom za duże zaangażowanie, pomysłowość i poświęcony czas na przygotowanie przebrań.

 

Dzień Babci i Dziadka – przygotowanie wafelków z dżemem.

 

„Lodowa kraina” – tworzenie zimowego krajobrazu.

 

Serdeczne podziękowania dla dzieci i ich rodziców za wspólne wykonanie Gwiazd Betlejemskich – Iga i Marcelina.

 

Układanie puzzli nadal sprawia nam wiele radości, doskonalimy się w układaniu coraz większej ilości.

 

Już na początku grudnia zaczęły się przygotowania do wigilii przedszkolnej z udziałem gości i rodziców. Dzieci, na podstawie własnych doświadczeń, wsparcia N. oraz informacji z książek i albu­mów poznały tradycyjne ozdoby świąteczne, charakterystyczne dla niektórych regionów Polski (Mazowsze, Podkarpacie, Kaszuby). Utrwaliły nie tylko wiadomości o porządkowaniu, ale też o zachowaniu zasad  bezpieczeństwa. Podczas za­baw utrwaliły sposób kulturalnego podejmowania gości oraz zachowania się przy stole, zgodnego  z zasadami dobrego wychowania. Wykonały ozdoby na choinkę i przystroiły nimi zielone drzewko, które w tym roku trafiło do nas  prosto z lasu. Wykonane przez dzieci prace plastyczne ozdobiły hol przedszkola, a stroiki upiększyły wigilijne stoły podczas uroczystości. Po występie dzieci i wspólnym poczęstunku zawitał Św. Mikołaj. Była piosenka i wierszyki dla gościa, a dla dzieci oczekiwane prezenty.

 

Długo oczekiwany „mały” Mikołaj o nas nie zapomniał. Niespodzianki ukrył w najmniej oczekiwanych miejscach, ale sprytne dzieci bardzo szybko je odnalazły. Święty pamiętał o wszystkich dzieciach, nawet o tych, które nie zawsze były grzeczne. To był naprawdę miły i radosny dzień.
 
 
Grudniowe solenizantki obchodziły 5 URODZINY: Marcelina i Iga.
 
 
Wycieczka do Fabryki Bombek „SOPEL” w Bydgoszczy. Dzieci dowiedziały się, jak wygląda proces produkcji najbardziej popularnych ozdób choinkowych. Po fabryce oprowadzała nas pani, która opowiadała o etapach powstawania bombek. Największe wrażenie wywarła  na dzieciach zakładowa Galeria,  która gromadzi najcenniejsze okazy od 1936 roku. Na pamiątkę pobytu w bydgoskim „Sopelku” dzieci otrzymały bombki, które na pewno zawisną na tegorocznych choinkach w domu.
 
 
 
ANDRZEJKI! A jeśli Andrzejki, to zabawa, wróżby i swawole! Hokus – pokus, czary – mary, niech się spełnią andrzejkowe czary… 
 
 
Jak co roku o tej porze, z okazji Dnia Pluszowego Misia, nasze maskotki odwiedziły przedszkole. Miło spędziły ten czas przyglądając się naszym zabawom.
 

 

Wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnych zabaw z rodzicami w przedszkolu. Zajęcie dotyczyło doskonalenia umiejętności samodzielnego ubierania się, nazywania poszczególnych elementów garderoby, dopasowania ich do odpowiednich części ciała, rozwijania twórczego myślenia podczas rozwiązywania zagadek, wdrażanie się do swobodnego wypowiadania się na temat jesieni, określanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni.

 

W listopadzie obchodziły urodziny: Zosia, Dorotka, Gabrysia.

 
 
Prace plastyczne w wykonaniu dzieci wspólnie z rodzicami pod patronatem Burmistrza Więcborka na temat: „Jestem szczęśliwym małym Polakiem” – wzmocnienie przekonania, że w dzisiejszych czasach można bezpiecznie żyć. Autorzy to: Paulina i Miłosz Ł. , Maja K. , Mateusz M., Paweł M.
 
 

Realizowaliśmy projekt działań związanych z okazji Święta Niepodległości pod hasłem: „Mali patrioci – Pytasz się co to Polska?” – kształtowanie postawy patriotycznej, rozwijanie u dziecka słownika czynnego przez budowanie pojęć Polska, Polka i Polak, utrwalenie znajomości polskich symboli narodowych – flagi i godła, poznanie hymnu państwowego i zasad zachowania się podczas jego słuchania lub wykonywania, poszerzanie wiedzy na temat przeszłości Polski, rozbudzanie zainteresowania historią Polski, uświadomienie dzieciom sensu Narodowego Święta Niepodległości.

 

Wizyta w Bydgoskim Teatrze Lalek Buratino na spektaklu „Trzy świnki”. Treść spektaklu wypełniają perypetie trzech świnek-sióstr, które osiągnąwszy dorosłość, wyruszają w świat, by zbudować swoje domy. Opowiada o wchodzeniu w dorosły świat  i o tym, jak ważne bywają pierwsze życiowe wybory. Uczy, że wszystkie decyzje należy podejmować z rozwagą, bo każdy wybór niesie za sobą określone konsekwencje. Uczy również samodzielności w ich podejmowaniu i roli doświadczenia. To zabawne widowisko z wieloma melodyjnymi piosenkami, ciekawą choreografią i scenografią, a także przepięknymi i przezabawnymi lalkami tytułowych bohaterek.

 

Rzecz to wielka niesłychanie, gdy starszakiem się zostaje – uroczystość Pasowania na Starszego Przedszkolaka.

 

Doskonalimy sprawność manualną, a przy tym wyśmienicie się bawimy – lepimy, nadziewamy, kroimy, wycinamy, przyklejamy, kolorujemy.

 

Wesołe zabawy z literkami. W każdy poniedziałek przynosimy do przedszkola rzeczy, przedmioty, urządzenia (bardziej lub mniej znane) na kolejną, określoną literę – robimy wystawę w wyznaczonym miejscu.

 

Udział w projekcji „Patrol Zula” – kino sferyczne.

 

Jak co roku, nasi wspaniali, rodzice wraz z dziećmi pamiętali o Dniu Edukacji – były życzenia, laurki i kwiatki – DZIĘKUJEMY.

 

Przetwory na zimę – przygotowanie kompotów do spiżarni przedszkolnej. Zabawy z darami jesieni z sadu i ogrodu: „Co trzymasz w ręce”, ,,Co tak smakuje?”.

 

Wizyta edukatora z KPK – p. Mariusza Szczepańskiego w przedszkolu – temat: „Oznaki jesieni w KPK”

 

„Żegnamy lato, witamy Jesień”.

 

Obchodzimy urodziny kolegów i koleżanek z naszej grupy.

 

Jak co roku pamiętaliśmy o Dniu Chłopaka – dziewczynki swoim kolegom złożyły życzenia, wręczyły słodkie czekoladki. To były niezapomniane wrażenia dla całej grupy.

 

Mamy za sobą pierwszy wyjazd – wizyta u p. sołtysa w Czarmuniu – sztuka ludowa, stroje, zdobywanie sprawności rycerskich.

 

W przypomnieniu i utrwaleniu zasad bezpieczeństwa na drodze i w domu pomogła nam wizyta p. policjantów w przedszkolu.

 

Pierwsze, wspólne zabawy po wakacjach – sala i plac zabaw. Nasze ulubione przedszkole dekorujemy darami jesieni i kolorowymi rysunkami na chodniku. Na korytarzu rodzice mogą podziwiać nasze prace plastyczne. Starsze dzieci rozpoczęły przygotowania do szkoły  – poznajemy już litery, cyfry.