52 3897080 | Przedszkole Gminne w Więcborku "Niezapominajka" , ul. Gdańska 13, 89-410 Więcbork, e-mail: pg.wiecbork@wp.pl

Od zabawy do nauki

Przedszkole Gminne w Więcborku

NIEZAPOMINAJKA

Plan pracy przedszkola na rok szkolny 2018/2019

logo---Przedszkole-Gminne-w-Więcborku-małe_150x

 

 

 

 

 

PLAN PRACY PRZEDSZKOLE GMINNE „NIEZAPOMINAJKA” WIĘCBORKU

ROK SZKOLNY 2018/2019

 

KIERUNEK FORMY I SPOSOBY REALIZACJI EFEKTY TERMIN REALIZACJI
STREFA DOŚWIADCZALNO – BADAWCZA

Tworzenie kącika przy współudziale rodziców, dzieci i wszystkich nauczycieli

 

Zabawy z wodą

Badanie właściwości wody, jej różnych stanów, wypróbowanie metod oczyszczania wody

  • „Kolory nieba” – Mały badacz – zabawy badawcze w przedszkolu, 11)
  • „Jak powstaje deszcz”- doświadczenia

 

Właściwości powietrza

Co wiemy o wietrze, dlaczego wieje, czy można go zobaczyć, poczuć, kiedy jest przydatny a kiedy niepożądany?

  • „Powietrze waży” – Domowe laboratorium, s 26-27
  • Papierowy helikopter – wprowadzanie w ruch samodzielnie wykonanych przedmiotów – Mały badacz – zabawy badawcze w przedszkolu.

 

Zabawy eksploracyjne z darami natury

  • Oglądanie liści, kory drzew pod lupą
  • Zabawa badawcza z szyszkami „Tajemnicza szyszka” (działanie wody na szyszkę)
Dziecko:

  • Obserwuje właściwości różnych materiałów, stawia hipotezy, snuje wnioski, sprawdza kto ma rację
  • Sprawdza cechy charakterystyczne wody: zapach, smak, kolor, przeźroczystość…..

 

 

  • Tworzy, obserwuje, bawi się elementami, które poruszają się dzięki sile powietrza : wiatrak, latawiec, chorągiewka
  • Szuka różnych „postaci” uwięzionego powietrza np. balon, piłki…
  • Inicjuje samodzielne zabawy w naturalnym środowisku
  • Stawia i rozwiązuje problemy, łączy przyczynę ze skutkiem

 

WRZESIEŃ – LISTOPAD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WRZESIEŃ – LISTOPAD

 

STREFA SENSORYCZNA

 Tworzenie kącika przy współudziale rodziców, dzieci i wszystkich nauczycieli

  • Piosenka ‘’Pięć zmysłów’’ zabawy przy piosence

 

Zmysł węchu  

  • Woń jesieni – zapachowe drzewo” Malujemy” klejem nasz rysunek, a następnie posypujemy ten klej przyprawami
  • Zapachowe zagadki.- Do słoiczków wsypujemy ziarna kawy, kakao, cynamon, skórkę pomarańczy, liście mięty lub bazylii. Dzieci mogą podzielić słoiczki na te, które pachną dla nich ładnie lub brzydko, albo (jeśli przygotujemy po dwa słoiki z taką samą zawartością) odnajdywać pary identycznych zapachów.
  • Układanka warzywna -Posegregujcie na talerzykach różne świeże warzywa pokrojone na mniejsze kawałki: słupki, ćwiartki, plasterki itp.

 

Zmysł dotyku – Zabawy sensoryczne

  • Pamięć dotykowa -różne nasiona, ziarna, makrony, mąkę, sól wsypałam do woreczków strunowych, szczelnie zamknęłam i zakleiłam taśmą. Każdy woreczek ma swoją parę, więc można wymyślać dowolną ilość zabaw i modyfikować je według potrzeb.Kolejna propozycja zabawy polega na umieszczeniu wszystkich woreczków w magicznym pudełku.
  • Nasza jesienna ścieżka sensoryczna – ścieżka sensoryczna wykonana na puzzlach piankowych Do jej przygotowanie wykorzystamy: żołędzie, kasztany, gałązki, szyszki oraz liście. Liście, jako jedyne, nie są przyklejone, a jedynie wsypane do miski. Dzięki temu dzieci mogą sobie nimi poszurać i zakopać w nich stópki.
 

  • uczy się piosenki, poznaje i nazywa zmysły
  • nazywa wybrane przyprawy, uczy się je rozróżniać po wyglądzie i zapachu.
  • Dziecko koncentruje uwagę, a także normalizuje pracę układu nerwowego
  • Rozpoznaje zapachów
  • Rozpoznawanie po zapachu owoców, tworzą własną kompozycje owocową
  • Nazywają i rozpoznają po dotyku różne nasiona itp.
  • Segregują zgodnie z fakturą rozpoznaje owoce wyłącznie po zapachu, różnicuje bodźce dotykowe
  • dzieci z zawiązanymi oczami próbują odnaleźć dwa takie same woreczki używając tylko zmysłu dotyku.
  • Zabawa nie tylko poszerza wiedzę ogólną o świecie, ale również uczy myślenia, dedukowania, trenuje pamięć i rozwija zmysł dotyku.
  • Poznaje swoje ciało-usprawnia motorykę dużą, rozwija wrażenia dotykowe, stymuluje receptory

 

 

STREFA PLASTYCZNO – KONSTRUKCYJNA

Zabawy kolorami, malownicza przyroda

 

  • Zabawy kolorami-Drzewko przyjaznych dłoni-stemplowanie, odciskanie śladu dłoni na kartonie,
  • Paleta kolorów- technika handmade, owa
  • Malowanie rękami-zabawy z krochmalem
  • Dary jesieni-Zwierzaki – kamieniaki –malowanie farbą plakatową,konstruowanie z różnorodnego materiału przyrodniczego(ludzików, zwierzątek , ptaszków), jesienne witraże, owoce-technika papierowa- styl vintage, odbijanie liści na różnych fakturach (mokra , śliska, twarda, szorstka itp.),
  • Jesienna mozaika –układanie mozaiki z materiału przyrodniczego (mandale) – technika collage
  • Coś z niczego –cuda z butelek(grzybki)
  • Malownicza przyroda-malowanie pianą, nitką , gwaszem ,(wykorzystanie rożnych podkładów(cukier, sól , kasza) i faktur
  • poznaje barwy podstawowe,  pochodne i dopełniające, posługuje się plamą, linią , szeroką paleta barw
  • samodzielnie przygotowuje kolorów
  • rozwija kreatywność i ekspresje plastyczną
  • rozbudza kreatywną postawę, działa twórczo
  • potrafi wyrazić w różnych formach plastycznych swoje przeżycia, obserwacje, nastroje, fantazje, marzenia

 

STREFA KULINARNA

Tworzenie kącika przy współudziale rodziców, dzieci i wszystkich nauczycieli

 

Zabawy z darami jesieni z sadu i ogrodu np.

  • ,, Co trzymasz w ręce”
  • ,,Co tak smakuje?”
  • Kroimy, mieszamy, smakujemy– wykonanie sałatki warzywnej lub owocowej
  • Przetwory na zimę – przygotowanie kompotów do spiżarni przedszkolnej
  • Międzynarodowy Dzień Szefa Kuchni – (20.10.18 )- projektowanie czapki kucharskiej

Kulinarne zabawy z chustą animacyjną np.

  • ,,Sałatka owocowa”,
  • ,,Mikser”
  • ,Kolorowe warzywa i owoce”
  • dz.zna właściwości,smaki i walory odżywcze owoców i warzyw
  • przejawia ciekawość poznawczą w sferze kulinarnej
  • dz. aktywnie działa w sferze kulinarnej, czerpie radość ze wspólnego przygotowania posiłków
  • dz. odzwierciedla swoją wiedzę o otaczającym świecie w formie aktywności plastycznej, ruchowej
STREFA DOŚWIADCZALNO – BADAWCZA Badanie zjawisk związanych z temperaturą powietrza w zimie (lód, śnieg) – zabawy w meteorologów, tropicieli na śniegu.

  • Zabawy śniegiem – poszukiwanie odpowiedzi na pytanie skąd się bierze śnieg, jakiego kształtu są płatki śniegu, dlaczego jest puszysty lub mokry – obserwacje, wnioskowanie
  • Sztuczny śnieg
  •  Lodowe tajemnice – poznawanie właściwości lodu, dlaczego się topi, jak wygląda, czy można mu nadać kształt….?
  • Czarodziejskie lody (Zabawne eksperymenty dla dzieci, s. 42)
  • Kolory zimy – biel i czystość śniegu, czerń i szarość
  • Jak zabarwić śnieg? – Kolorowe bałwany

Elektryczność i nie tylko

  • Co porusza elektryczne zabawki?- instalowanie baterii w zabawkach, zabawy z latarkami
  • Dopasuj kluczyk – zabawy z kłódkami
  • Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych – ogląda, szuka, eksperymentuje, porównuje, bada
  • Bada zjawiska związane z temperaturą powietrza w zimie (lód, śnieg), rozpoznaje ślady na śniegu, przewiduje pogodę
  • Jest cierpliwe i dociekliwe podczas prowadzonych obserwacji i doświadczeń
  • Obserwuje zjawiska przyrodnicze i wyciąga właściwe wnioski
  • Przeprowadza doświadczenia z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
 

 

 

 

 

 

GRUDZIEŃ – LUTY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GRUDZIEŃ-LUTY

 

STREFA SENSORYCZNA Zmysł smaku

  • „Różne smaki”- zabawa dydaktyczna.
    Nauczyciel rozkłada przed dziećmi z drużyny  miseczki” smaku” z rożnymi produktami spożywczymi..

 

Zmysł dotyku

  • Zabawa z masą plastyczną sztuczny śnieg
  • Zabawy dotykowe z prawdziwym śniegiem
  • Wspólne zabawy w pudle sensorycznym
  • Zimowa ścieżka sensoryczna

 

Zmysł słuchu

  • Dźwiękowe jajka niespodzianki”- zabawa rozwijającą percepcje słuchową.
  • Kruszenie loduUmieścić kilka kawałków (kostek)  lodu w przezroczystym, plastikowym pojemniku, nakryjcie ściereczkami i lekko porozbijajcie młoteczkami lub wałkami. Słuchajcie odgłosów. Na pokruszony lód „upuśćcie” kilka kropel farby.
  • rozróżnia smaki: gorzki, słodki, słony, kwaśny
  • dzieci tworzą kolekcje smaków
  • poznaje przedmioty ręką
  • różnicowanie bodźców dotykowych
  • Dziecko za pomocą dotyku rozpoznaje i nazywa drobne przedmioty
  • stara się połączyć w pary jajka- niespodzianki, wydające te same dźwięki;
  • dziecko nasłuchuje odgłosy ,nazywa je

 

STREFA PLASTYCZNO -KONSTRUKCYJNA Eksperymentowanie materiałem, martwa natura

  • Kolorowe święta –wykonanie ozdób choinkowych (bombki, anioły, łańcuchy itp.)
  • Konstruowanie z recyklingu choinkę
  • Obrazki malowane krepiną 
  • Martwa natura-rysowanie ołówkiem i gumką, rozcieranie dwu barwnej plasteliny(biała, niebieska , szara)
  • Lodowa kraina –tworzenie z materiałów tekstylnych zimowego krajobrazu( technika collage), malowanie ‘’śniegiem”, malowanie lodu farbami, wycinanie śnieżynek,
  • Zrób to sam- zimowe drzewo(czarna kartka, biała kredka, biała farba niebieska –akwarela, folia spożywcza)
  • wykonuje ciekawe ozdoby choinkowe- kształtuje umiejętność współpracy w zespole
  • tworzy z odpadów choinkę
  • eksperymentuje w trakcie używania różnych materiałów plastycznych, wykazuje się inwencja twórczą i pomysłowością
  • zna niektóre techniki plastyczne i potrafi się nimi posłużyć, odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne

 

STREFA KULINARNA  

  • Potrawa z wigilijnego stołu- pieczenie pierników lub piernika
  • ,,Owocowa choinka”- strojenie choinki przedszkolnej suszonymi owocami
  • Dzień Babci i Dziadka– przygotowanie wafelków z dżemem, konfiturą itp.
  • Kulinarne przysmaki – co lubią przedszkolaki- Bal Karnawałowy – stroje warzyw i owoców
  • dz. zna etapy przygotowania potraw
  • rozwija mowę , wzbogaca słownictwo oraz zdolności manualne
  • dz. odkrywa własne możliwości twórcze
  • zgodnie współdziałają w grupie podczas pracy i zabawy
STREFA  DOŚWIADCZALNO – BADAWCZA Wiosenna pogoda

Badanie przepuszczalności gleby – piasek, glina, torf, badanie zjawiska rozpuszczalności

  • Tworzenie filtru do wody
  • Pada deszcz – zabawa badawcza z pianką do golenia
  • Hodowla roślin – zakładanie ogródków – sposoby przyspieszania wzrostu roślin
  • Który szczypiorek lepiej rośnie? (słona woda szkodzi roślinom) (Domowe laboratorium wiedzy, s 102-103)
  • Wesołe stworki (z wyhodowanego w doniczkach jęczmienia tworzenie wesołych stworków
  • Tworzymy zielnik – obserwacje w terenie

Galeria zielników grupowych

 

  • Dostrzega warunki sprzyjające i zagrażające rozwojowi przyrody
  • Łączy przyczynę ze skutkiem, przewiduje co się może zdarzyć
  • Odrywa piękno i złożoność środowiska przyrodniczego
  • Przestrzega zasad współdziałania w pracy
  • Zna nazwy roślin, potrafi je wyszukać z wykorzystaniem zielnika na łące
 

 

 

 

 

 

 

MARZEC – KWIECIEŃ

STREFA SENSORYCZNA

Zmysł dotyku, wzroku i słuchu

Tworzymy buteleczki małego odkrywcy

  • Butelka – skarb poszukiwacz-małe elementy zasypane kolorowym ryżem
  • Butelka – oceaniczna –woda z barwnikiem i olej
  • Butelka wyciszająca – płyn do kąpieli i perełki
  • Butelka z pianą- woda, barwnik spożywczy oraz płyn do mycia naczyń
  • Butelka z gumeczkami- gumki do bransoletek w oleju
  • Butelka brokatowa- olej, brokat oraz cekiny

 

  • Kolorowe woreczki -do zabawy potrzebnych będzie kilka plastikowych woreczków z zamknięciem strunowym i farby w kolorach podstawowych: żółtym, niebieskim i czerwonym. Do każdego woreczka wlewamy po odrobinie farby w dwóch kolorach w taki sposób, żeby kleksy znajdowały się w przeciwległych rogach, i szczelnie zamykamy. Maluch ugniatając woreczek miesza barwy i na jego oczach dzieją się prawdziwe czary-mary.
  • Balonowe stempelki -do różnokolorowych baloników nalewamy wodę (wystarczy tyle, żeby je obciążyć), w ten sposób powstaną stempelki. Przygotowujemy paletę z farbami i można rozpocząć zabawę. 
  • Dziecko samodzielnie tworzy sensoryczne butelki
  • Ćwiczy precyzyjne ruchy, motorykę małą, przelewanie, transfer oraz koncentracje
  • Uczy się jak powstają nowe barwy
  • Zabawa – dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, ćwiczy mięśnie dłoni i koordynację ręki – oka.
  • Pobudza wyobraźni, usprawnia motorykę małą
 
STREFA PLASTYCZNO -KONSTRUKCYJNA
  • Wiosenne cuda- Minideszczomierz
  • Układanie grafik malowanie patyczkami do uszu elementów marcowej pogody (plastikowe korki, patyczki, słomki, guziki, druciki kreatywne, itp.
  • Dekorowanie kolorowymi mazakami papierowych tub do zabaw swobodnych
  • układanie kwiatów, ogrodu oraz dowolnych kompozycji z kolorowych nakrętek
  • Wielkanocne pisanki-ozdabianie dostępnymi materiałami pisanek, stemplowanie np. (korkiem, patyczkami, palcem)
  • Wiosenna łąka –praca na dużym formacie (szary papier, płótno) – wykorzystanie różnych gatunków klocków do tworzenia owada, kwiatów itp. oprawa pracy technika pas partu
 

 

 

 

 

 

  • jest samodzielne w działaniu twórczym, odczuwa satysfakcję z efektu swojej pracy

 

 

 
STREFA KULINARNA  

  • Ogródek w doniczce –założenie hodowli rzeżuchy, szczypiorku i pietruszki
  • Wystawa książek kucharskich.
  • Zabawy z książką kucharską– poznanie nazw różnych dań, podział na zupy, drugie dania, desery
  • Zdrowe kanapki- przygotowane z wykorzystaniem szczypiorku, rzeżuchy, natki pietruszki
  • Szaszłyki owocowe lub warzywne
 

  • dz. zna zasady zdrowego odżywiania
  • podejmuje właściwe decyzje zdrowotne,
  • nazywa grupy pokarmów do spożycia, dania i ich rodzaje,
  • wdraża się do samodzielności podczas wykonywania kulinarnych przysmaków
  • dz. rozwija własną pomysłowość i inwencję twórczą w sferze kulinarnej

MARZEC – KWIECIEŃ

STREFA  DOŚWIADCZALNO – BADAWCZA

Przyglądamy się światu w słońcu

Zabawy z piaskiem

  • Zjawisko włoskowatości (wsiąkanie wody)
  • Doświadczenia z piaskiem suchym i mokrym
  • Jak powstają wydmy? (Mały badacz – zabawy badawcze w przedszkolu)

 

Zabawy z cieniem

  • Porównywanie kształtów, długości, wielkości cienia, sposobu ustawienia ciała wobec słońca
  • Jak powstaje cień? (Mały badacz – zabawy badawcze w przedszkolu)

 

Zabawy z wodą i nie tylko

  • Turbina wodna (miska z wodą, butelka z otworami i słomkami)
  • Magiczne obrazki – malowanie w mleku
  • Manipuluje różnymi narzędziami i materiałami, eksperymentuje i wyciąga wnioski
  • Pobudza własną aktywność umysłową
  • Rozumie rzeczywistość w sposób uważny i otwarty
  • Poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska
  • Wyciąga trafne wnioski z przeprowadzanych obserwacji i doświadczeń

MAJ – CZERWIEC

STREFA
SENSORYCZNA
Sensoryczne zabawy – uczę się przez dotyk, węch, smak, słuch, wzrok

  • Robaki spaghetti – ugotowany makaron spaghetti. Barwniki spożywcze. Ugotowany makaron jest śliski i elastyczny, można go ugniatać, przekładać z ręki do ręki, wyciągać pojedyncze nitki w różnych kolorach, sprawdzając, czy wszystkie są takiej samej długości. Gdy zacznie wysychać, wystarczy delikatnie polać go wodą.
  • Bańki mydlane – do wypełnionego pianą naczynia wrzucamy kolorowe piłeczki albo plastikowe zakrętki od butelek. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie ich i wyłowienie ręką, sitkiem, kuchenną chochelką. Tu dziecko ćwiczy spostrzegawczość, refleks, a nawet równowagę.
  • Zabawy z piaskiem kinetycznym( zrobionym wspólnie z dziećmi)
  • Poszukiwanie skarbów w pudle rozmaitości– do środka wkładamy przeróżne materiały, mogą to być ścinki kolorowych tkanin, wstążki, piórka, kawałki folii bąbelkowej, sztuczne futerko, filcowe kulki. W pudełku chowamy niewielkich rozmiarów skarby, na przykład gumowe figurki albo plastikowe samochodziki. Zadaniem dzieci jest odnalezienie ich.
  • Suchy makaron- makaron w dziesiątkach kształtów i w wielu kolorach jest znakomity do przesypywania i segregowania. Wypełniony nim, zakręcony słoik to świetny grzechoczący instrument, nawlekają makaron na sznurek i robią naszyjnik.
  • Letnia ścieżka sensoryczna- na podłodze przygotowujemy trasę składającą się z powierzchni o rożnych właściwościach. Mogą to być kawałki tkanin – wełna, jedwab, futerko, płótno, papiery – ścinki gazet, grubszy karton, bibuła, tacki wypełnione cienką warstwą kaszy albo ryżu
  • rozwija świadomości ciała, nawiązuje prawidłowych relacji z rówieśnikami, buduje poczucie bezpieczeństwa
  • dziecko ćwiczy spostrzegawczość, refleks, a nawet równowagę
  • przesypują, ugniatają i przesiewają piasek.
  • przesypują, segregują ,nawlekają
  • Spacerując ścieżką rozwijają nie tylko zmysł dotyku. Dzięki kolorom stymulowany jest też wzrok, a wydające różne dźwięki faktury pobudzają słuch
STREFA PLASTYCZNO -KONSTRUKCYJNA
  • Zrób to sam – Rybki z koszulki foliowej
  • Mini latawiec z krepiny z elementem zwierzątka(cięcie pasków nożyczkami i doklejenie do postaci
  • poszerza swoje umiejętności w kreatywnym działaniu

 

STREFA KULINARNA
  • „Ulubione zdrowe danie”- konkurs dla rodziców i dzieci, stworzenie Przedszkolnej Książki Kucharskiej.
  • Słodka niespodzianka na Dzień Mamy- domki z herbatników
  • Pieczenie owocowych babeczek na Dzień Dziecka.
  • dz. przygotowuje z rodzicem lub innym członkiem rodziny relację z przygotowywania dania w formie kartki z książki kucharskiej.
  • wzmacniają poczucie własnej wartości oraz kształtują poczucie sprawstwa
  • znają zasady bezpieczeństwa obowiązujące w kuchni