Grupa „Borsuki” to my 3-latki.
Prowadząca: mgr Jolanta Bąkowska, mgr Aleksandra Masztakowska
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZE NA MIESIĄC STYCZEŃ 2023
Nadchodzi Nowy Rok
– poznanie wybranych zwyczajów związanych z żegnaniem starego roku i witaniem nowego
– utrwalenie znajomości nazw dni tygodnia, doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
Sporty zimowe
– wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw zimowych
– poznanie nazw olimpijskich dyscyplin sportowych, poszerzanie doświadczeń plastycznych,
utrwalenie wiadomości związanych ze sportami zimowymi
Dzień Babci i Dzień Dziadka
– poznanie znaczenia słowa szacunek w odniesieniu do osób starszych, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
– zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami, przygotowywanie upominków dla najbliższych
Karnawał
– poznanie znaczenia słowa karnawał, wzbogacanie słownictwa (konfetti, serpentyna)
– utrwalanie znajomości nazw kolorów
Informacje dla Rodziców/Opiekunów
Dzień babci i dziadka 26 stycznia o godz. 10.00
Wiersz do nauki:
Babciu i Dziadku w dniu Waszego święta,
Życzenia składają Wam wszystkie wnuczęta.
Wy zawsze wszystko najlepiej wiecie
Smutno by było bez was na świecie.
Uczycie kochać, być dobrym, uczciwym,
Życzliwym, uczynnym, ciepłym i wrażliwym.
Bardzo, ach bardzo Was za to kochamy i tę piosenkę teraz zaśpiewamy.
Na podstawie literatury przedstawiam podstawowe umiejętności trzylatka, tak abyście mogli Państwo zweryfikować sobie na jakim poziomie jest Państwa dziecko, i nad czym trzeba popracować. Proszę pamiętać, aby nie porównywać swojej pociechy z innymi, bo każde dziecko rozwija się w innym tempie.
CHARAKTERYSTYKA DZIECKA 3-LETNIEGO
I. OGÓLNY ROZWÓJ RUCHOWY
SPRAWNOŚĆ RUCHOWA
DZIECKO:
· sprawnie porusza się po sali, ruchy dziecka są skoordynowane, sprawne;
· potrafi przez moment stać na jednej nodze, potrafi schodzić i wychodzić po schodach, ruchy naprzemienne;
· przyjmuje prawidłową pozycję: w siadach, w siedzeniu, chodzeniu, bieganiu;
· bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych z uwzględnieniem rożnych ruchów całego ciała w tym kończyn górnych;
· reaguje na sygnał dźwiękowy ruchem ciała;
SAMODZIELNOŚĆ:
DZIECKO:
· samodzielnie korzysta z toalety (zgłasza potrzeby fizjologiczne);
· wykonuje prawidłowo podstawowe czynności higieniczne (mycia i wycierania rąk, mycia twarzy);
· prawidłowo posługuje się łyżką i kubkiem;
· spożywa posiłek przy stole,
· potrafi korzystać z chusteczki higienicznej;
· podejmuje próby samodzielnego ubierania się/rozbierania wybranych części garderoby: butów, pantofli, spodni, czapek;
SPRAWNOŚĆ MANUALNA
DZIECKO:
· podczas rysowania prawidłowo trzyma kredkę, ołówek rysuje obrazki na tematy dowolne lub zaproponowane;
· rysuje zamknięte koło, rysuje głowonogi;
· tworzy kilkuelementowe kompozycje;
· poprawnie nakleja elementy w jedną całość;
· buduje wieżę z 4-8 elementów;
· podejmuje próby wycinania nożyczkami;
· nawleka korale na sznurek
II. ROZWÓJ UMYSŁOWY
DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA:
DZIECKO:
· Zna swoje imię i nazwisko, zna imiona kolegów, wie, gdzie mieszka;
· Swobodnie wyraża swoje myśli, przeżycia, spostrzeżenia;
· Uczestniczy w rozmowach prowadzonych przez N. w grupie, rozumie i wykonuje proste polecenia N.;
· Bawi się chętnie z rówieśnikami, bezkonfliktowo;
· Potrafi bawić się samodzielnie dłuższy czas;
POSŁUGIWANIE SIĘ MOWĄ
DZIECKO:
· Rozróżnia i nazywa kolory podstawowe,
· Słucha krótkich opowiadań, wierszy, piosenek na bliskie tematy (uczy się na pamięć wierszy, potrafi zaśpiewać piosenkę);
· Uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych ze śpiewem;
· Rozumie niektóre przymiotniki, np. zimny, duży;
· Używa zaimków, ja, moje, twoje;
· Zadaje wiele pytań;
· Wypowiada trzy wyrazowe zdania w mowie dziecięcej
· Podejmuje proste zabawy tematyczne;
PERCEPCJA WZROKOWA I SŁUCHOWA
DZIECKO:
· Buduje pociąg z trzech klocków według wzoru;
· Układa elementy według wielkości;
· Dobiera dwa jednakowe obrazki;
· Składa obrazek pocięty na trzy części;
· Dostrzega cztery szczegóły różniące dwa obrazki;
· Odpowiada na proste pytania dotyczące wysłuchanego utworu;
UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNEJ:
DZIECKO:
· Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni(na, pod, za, przed, w);
· Klasyfikuje przedmioty ze względu na ich wspólną cechę: przeznaczenie, wielkość, kolor;
· Stosuje określenia w zabawach manipulacyjnych: duży- mały, długi- krótki;
· Porównuje liczebność zbiorów i stosuje określenia: dużo, mało, tyle samo – („na oko”);
· Potrafi poprawnie policzyć minimum trzy przedmioty;
· Rozróżnia figury geometryczne( koło, kwadrat);
POZNANIE PRZYRODY:
DZIECKO:
· Rozumie konieczność ubierania się odpowiednio do pogody;
· Dostrzega zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym, związane z porami roku;
· Nazywa zwierzęta domowe i leśne;
· Nazywa poznane rośliny( owoce, warzywa);
III. ROZWÓJ EMOCJONALNY
DZIECKO:
· Łatwo rozstaje się z rodzicami;
· Ufnie, bezpośrednio odnosi się do N., podporządkowuje się jej poleceniom;
· Używa form grzecznościowych i uprzejmie zachowuje się w stosunku do innych;
· Łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami;
· Podejmuje zgodną zabawę, w sposób prawidłowy korzysta z zabawek i odkłada je na miejsce;
· Włącza się w pomoc w przygotowywaniu przyborów i pomocy do zajęć;
· Wspólnie z N. dba o porządek w sali;
· Dzieli się swoimi przeżyciami z przedszkola z rodzicami.
Materiał opracowany na podstawie książki pt. „Rozwój dziecka od 3 do 5 lat” Thomas B. Brazelton, Josua D. Sparrow
Galeria:
ROK SZKOLNY 2021/2022
Spotkanie z Muzyką Etniczną
Zabawy na śniegu… Zabawy z literkami… Warsztaty zdobienia bombek… Zbieramy zabawki dla dzieci ze szpitala… Dziękuję rodzicom za pomoc w zbiórce… Oto dary gotowe do podróży… Uroczystość Święta Niepodległości przygotowana przez Gromadę Zuchową Uczciliśmy pamięć Poległych Żołnierzy… Kino sferyczne… Wycieczka do Krajeńskiego Parku Krajobrazowego i spacer edukacyjny po lesie Jesienne zabawy na podwórku Spotkanie z policjantem Święto Pieczonego Ziemniaka Zabawy z kolorowymi bańkami mydlanymi Dbamy o naszą Ziemię – uczestniczymy w akcji Sprzątania Świata Zabawy dowolne w sali Nasze przedszkole – praca plastyczna w grupach
ROK SZKOLNY 2020/2021
Święto Niezapominajki
Zabawy na świeżym powietrzu U nas patriotycznie… Nasze prace… Przygotowywanie koszyczków wielkanocnych… Tworzymy wulkany… Bal w przedszkolu Gwiazdor zawitał do przedszkola Wigilijny obiad… Spotkanie z Elfem Kreatywne Borsuki w przedświątecznym działaniu… Choinka w naszej grupie… Przygotowujemy się do Święta Niepodległości…. Herb Więcborka – stemplowanie Zabawy dowolne….Aktywne słuchanie muzyki do utworu Pizzicato…
Dziś za oknem deszczyk pada…
o parapet i o daszek…
z dużej chmury do kałuży…
i na lasy i na pola, do strumyka, do jeziora……..
Jesienne zabawy z kasztanami… Zabawy z piosenką METODĄ DOBREGO STARTU… Galeria prac…. Zabawy oddechowe… Dzień babci i dziadka w przedszkolu.Mikołajkowo w przedszkolu.
Spotkanie z Mikołajem w Bibliotece.
Dzień Pluszowego Misia w naszej grupie.
Zabawy z chustą animacyjną.
„Deszczowa pogoda” – metodą „mokre w mokrym”
Spotkanie z policjantem.