„Duża wiedza czyni skromnym, mała zarozumiałym. Puste kłosy dumnie wznoszą się ku niebu, kłosy pełne ziarna w pokorze chylą się ku ziemi.”
Erskine Caldwell
Wspomagamy rozwój dziecka poprzez działania w ramach :
Oddziaływanie poprzez : | Zamierzone efekty |
„ Integracja międzygrupowa”( projekt przedszkolny) |
|
„Inaczej niż zwykle – promocja zdrowia i zdrowego stylu życia powinna zaczynać się już w przedszkolu.”( projekt przedszkolny) |
|
Ogólnopolski – Bezpieczeństwo i mobilność dla wszystkich – Renault ( projekt ogólnopolski) |
|
Małe filozofowanie( projekt wewnętrzny} |
|
Gimnastyka buzi i języka( projekt wewnętrzny) |
|
Edukacja regionalna Mała Ojczyzna przedszkolaka( projekt wewnętrzny) |
|
Dziecko sterem – elementy planu daltońskiego w przedszkolu( projekt wewnętrzny ) |
|
Cztery żywioły i coś jeszcze …..z Krasnalem Hałabałą wesoło i bezpiecznie( projekt wewnętrzny) |
|
„Dziecięca matematyka „( projekt wewnętrzny) |
|
„Jestem przyjacielem przyrody ziemi”- ekologia dla dzieci w wieku przedszkolnym( projekt wewnętrzny) |
|
Akademia przedszkolaka – Bezpieczny przedszkolak( projekt wewnętrzny i ogólnopolski) |
|
Wsparcie dla rodzica dziecka z niepełnosprawnością ( projekt wewnętrzny) |
|
Także warsztaty
Grupa wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnością i dla ich rodziców.
„Gdyby wszyscy byli tacy sami, nikt nikomu nie byłby potrzebny…”
ks.Jan Twardowski
Miłość i prawda nie ma być sama w sobie dla człowieka .Ma ona pozwolić człowiekowi wzrastać z innymi i dla innych w głąb ,przynosząc nowe siły, nowe życie. Życie ,w którym nie będzie potrzeby dopominania się o swoje prawa ,o szacunek ,o miłość .
Dzieci z niepełnosprawnością …
„Użyteczni? Bez wątpienia ,jesteście użyteczni poprzez Waszą obecność. W świecie naznaczonym piętnem anonimowości ,techniki, gorączkowego pośpiechu ,troski o wydajność ,pragnienia natychmiast odczuwanych korzyści. Wy po prostu jesteście , wraz z wartością Waszej osoby ,Waszego ducha ,Waszą potrzebą prawdziwych, ludzkich kontaktów. I oto świat przed Wami się zatrzymuje , zastanawia się ,odzyskuje świadomość tego ,co najważniejsze :sensu życia ,bezinteresownej miłości, dawania siebie .”
(Jan Paweł II)
Jeśli ktoś powątpiewa w sens istnienia integracji pozbędzie się tego uczucia w momencie poznania dzieci przebywających w naszym przedszkolu w grupach integracyjnych. Od 1994 roku w naszym przedszkolu funkcjonują grupy integracyjne .
Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi partnerami w drodze życiowej dziecka.
Ścisła współpraca z rodzicami jest istotnym elementem pracy przedszkola , a celem jest stworzenie spójnego środowiska wychowawczego. Szczególną opieką otaczamy rodziców dzieci z niepełnosprawnością ze względu na ich specyficzne problemy.
Cele zajęć Grupy Wsparcia :
- bycie razem
- wspólne przeżywanie
- wspólne oddziaływanie na siebie
- wspólne czerpanie korzyści bycia razem
- poczucie rodzica – nie jestem sam.
Warsztaty plastyczne
Dziecko przychodzi do przedszkola z pewnymi dyspozycjami psychicznymi, z większą lub mniejszą wrażliwością na bodźce otaczającego świata .Aby mogło w przyszłości w pełni korzystać z dorobku kulturalnego ,doznawać przeżyć estetycznych , a wreszcie w pełni uczestniczyć w życiu kulturalnym ,musi być do tego przygotowane już od najmłodszych lat. Zadanie to spełniają przynajmniej częściowo zajęcia plastyczne .
Tworząc dziecko doznaje jednocześnie różnych wrażeń wywołanych samym tematem, barwami, różnorodnością materiału, kształtów i form.
Plastyka spełnia ważną rolę w kształtowaniu osobowości dziecka –poprzez twórczość uzewnętrznia emocje ,przeżycia , nie do końca sformułowane i nazwane myśli, niewypowiedziane słowa, prośby, życzenia, żale i bunt, nie dzielona z nikim radość i smutek.
Poprzez udział w zajęciach plastycznych dziecko:
- tworzy własny ,niebanalny świat przeżyć, w którym rozpoznaje ,rozróżnia i nazywa swoje niewykorzystane ,potencjalne możliwości i umiejętności ,
- stopniowo przełamuje bariery blokujące aktywność poprzez przenoszenie uwagi i emocji z obserwacji i oceny siebie ,w kierunku działania i wykorzystania zadań dających poczucie sukcesu ,
- doświadcza siebie samego w różnych sytuacjach ,
- uaktywnia sferę komunikacji werbalnej i niewerbalnej ,otwarcie wyraża swoje sądy i opinie ,
- nabiera poczucia bezpieczeństwa ,poznaje skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem ,uwalnia i odreagowuje negatywne emocje ,
- buduje poczucie sprawstwa ,nabiera pewności siebie ,doświadcza akceptacji , a przekraczając własne wewnętrzne bariery psychiczne staje się w pełni wartościowym i szczęśliwym człowiekiem ,
- nabiera przekonania ,iż w przyszłości poradzi sobie z napotkanymi przeszkodami ,a jeśli będzie to konieczne poprosi o pomoc inne osoby .
Warsztaty teatralne
„Teatr to nieustające wzruszenie”
Tadeusz Łomnicki
Teatr w przedszkolu jest integralnie związany z wychowaniem i edukacją .Jest to forma szczególnie lubiana przez nauczycieli i dzieci.
Rola teatru w przedszkolu :
- ۩ podstawowe funkcje form teatralnych w przedszkolu to : wychowawcza ,edukacyjna i estetyczna
- ۩ teatr wychowuje do sztuki i przez sztukę
- ۩teatr w przedszkolu nie naśladuje teatru profesjonalnego lecz inspiruje do własnej interpretacji sztuki przez dzieci
- ۩ teatr jest doskonałym środkiem w edukacji językowej.
- Wszystkie przedstawienia teatralne organizowane na terenie przedszkola dają szansę każdemu dziecku bez względu na wiek ,poziom rozwoju ,bo każdy może zaistnieć – jako aktor mówiący ,tańczący, śpiewający ,ale również poruszający się w rytm znanej melodii
Warsztaty muzyczne – Podróże z muzyką …..
- Dziecko reaguje na muzykę bardzo emocjonalnie , a uzewnętrznia to poprzez ruch – śmieje się, śpiewa lub nuci ,ale najczęściej rusza się tak jak potrafi : podryguje ,podskakuje ,kręci się w kółko ,klaszcze w ręce , tańczy itp.
- Muzyka ma ogromny wpływ na organizm dziecka i psychikę – ma „magiczną moc”.
- Działania z muzyką pomagają dziecku uzyskać szereg cech niezbędnych w dorosłym życiu :równowagę emocjonalną ,odporność na stresy, poczucie odpowiedzialności i dyscyplinowanie ,zaspokajanie potrzeby kontaktu z drugim człowiekiem.
Gromada zuchowa
….Wesoły i śmiały ,
dzielny, choć mały,
oto jest chłopak zuch!
Wartości to bardzo szczególny aspekt życia. Nie wystarczy wiedzieć ,co jest dobre ,a co nie jest dobre.
Trzeba to jeszcze odczuwać .
Czym jest ruch zuchowy :
- Zabawą dzielnych chłopców i dziewczynek
- Zabawą trwającą całe dnie ,tygodnie ,miesiące i lata
- Zabawą wymagającą karności ,współdziałania ,opanowania i poświęcenia
- Zabawą podczas ,której nabywa się dobrych przyzwyczajeń
- zabawą podczas której uczy się wartości :
- tolerancji , szacunku ,przyjaźni ,odpowiedzialności ,uczciwości ,współdziałania i innych