52 3897080 | Przedszkole Gminne "Niezapominajka" w Więcborku, ul. Gdańska 13, 89-410 Więcbork, e-mail: sekretariat@przedszkole-wiecbork.pl

Od zabawy do nauki

Przedszkole Gminne w Więcborku

NIEZAPOMINAJKA

Wspieranie rozwoju dziecka

 

KLUB DZIECIĘCY  W WIĘCBORKU

      

To Ty masz ogromny wpływ na to, kim stanie się ta malutka, bezbronna osóbka: będzie śmiała i towarzyska czy zbyt wrażliwa i zamknięta w sobie. Czy polubi muzykę czy kwiaty, a może pływanie i grę w piłkę……………….

Pierwsze 3 lata są najważniejsze dla rozwoju dziecka

         Gdy je pieścisz, podziwiasz, rozumiesz i akceptujesz, zaczyna uważać się za osobę godną zainteresowania. Mniej niepokoi się swoją zależnością od rodziców, lepiej radzi sobie ze stresem. W ten sposób także zaszczepiasz w dziecku poczucie wartości i zdrowej miłości do samego siebie. Dajesz mu zastrzyk pozytywnej energii, która pozwala rozwinąć skrzydła: rosnąć, poznawać świat, stawać się samodzielnym, odważnym, pewnym siebie. Gdy we wczesnym dzieciństwie zabraknie akceptacji i bezwarunkowej miłości, dziecko wciąż będzie tego szukać w dalszych latach życia.

Do coraz większej samodzielności skłaniają dziecko także nowe osiągnięcia i związane z nimi sukcesy. Kiedy uczy się stawiać pierwsze kroki czy układać klocki, jest pełne zachwytu dla siebie. Wciąż powtarza: „patrz, patrz”, bo oczekuje, że również rodzice będą go podziwiać. Twoje pochwały wzmacniają w dziecku zaufanie do własnych możliwości, zachęcają je do dalszych prób. Niestety równie łatwo można zaszczepić w nim niepewność (dużo wymagając, krytykując) lub niepokój (nadmierną opiekuńczością), a nawet zniechęcać do samodzielności poprzez ciągłe wyręczanie. Jeśli jednak szczerze zachwycasz się tym, co robi maluch, wówczas będzie chętne do podejmowania nowych wyzwań.

Wiedza na temat prawidłowego rozwoju dziecka jest szczególnie cennym narzędziem. Bądźmy pilnymi obserwatorami naszych dzieci – rodzice, przebywając z dzieckiem najdłużej w ciągu dnia, często jako pierwsi dostrzegają niepokojące objawy.

 

Jak wspierać dziecko w rozwoju?

Już od urodzenia możesz pomagać dziecku w rozwoju, wspierać jego wysiłki, ośmielać go i uczyć.

1. rok życia

  • podziwiaj dziecko, nawet gdyby wydawało ci się to zbyteczne,
  •  dostarczaj mu wielu wrażeń: masuj je, trzymaj blisko ciała, baw się z nim
  • zachęcaj je do dialogu według zasady: „najpierw ty robisz minkę, potem ja i znów ty”,
  • bawcie się w chowanie misia za fotel i odnajdywanie go oraz w „a ku-ku”,
  • nie skupiaj się tylko na dziecku, pokazuj mu, że masz różne zajęcia i spotkania.


2. rok życia

  • zostawiaj dziecko pod opieką innych osób, jeśli czuje się z nimi dobrze i bezpiecznie,
  • bądź jego wiernym sojusznikiem, wspieraj go, doceniaj, szanuj i nie pozostawiaj bez pomocy,
  • zachęcaj dziecko do pokonywania trudności na miarę jego możliwości i chęci,
  • odpowiadaj na jego zaczepki, pokazuj mu, że od niego wiele zależy,
  • urozmaicaj dietę dziecka, by poznawało nowe smaki oraz konsystencję potraw.

 

3. rok życia

  • wzmacniaj ciekawość dziecka, pobudzaj jego pasję do poznawania świata, pokazuj mu ciągle coś nowego,
  • ćwicz jego uwagę, podążaj za tym, czym się zaciekawia, co lubi robić,
  • wprowadzaj pewne ograniczenia, ale dawaj też dziecku dużo swobody, pozwalaj mu decydować,
  • nie wyręczaj dziecka, dopinguj go do samodzielności, chwal za nią,
  • stwarzaj okazję do spotkań z innymi dziećmi, ale też pozwalaj mu na zabawy w samotności.

 

W okresie poniemowlęcym dziecko zaczyna być inicjatorem kontaktów społecznych. Jego możliwości komunikacyjne sprzyjają poszerzaniu i wzbogacaniu tych kontaktów. Obcowanie dziecka z rówieśnikami przyczynia się do rozszerzenia repertuaru jego społecznych zachowań .

Dziecko idzie do klubu = adaptacja

 

Jeżeli twierdzisz, że mi ufasz

– ufaj mi całym sobą, ufaj mi naprawdę.

Potrzebuję Twojej wiary we mnie. Ona unosi moje skrzydła.

Ty, moja mądra, dorosła Mamo we mnie wierzysz;

Ty, dorosły, potężny Tato – ufasz, że dam radę,

więc ja – Wasz malutki syn, Wasza mała córeczka

– PORADZĘ SOBIE.

Otoczony Twoimi ciepłymi zapewnieniami odnajdę w sobie siłę do tego, by

sobie poradzić. Otulony Twoim wsparciem,

Twoją pewnością i wiarą we mnie

– będę latał…”

 

10 zasad do dobrej adaptacji dziecka w klubie dziecięcym

  1. Zapoznaj dziecko z placówką, zanim zacznie do niej uczęszczać.

Najpierw dokładnie wytłumacz malcowi, gdzie idziecie, mówiąc o tym z radością. Potem pokazuj, tłumacz i wyjaśniaj – „to jest ciocia „Marta”, która będzie się tobą opiekować, to będzie twoja sala, a tutaj są toalety. I spójrz, ile zabawek!’. Dzięki temu prostemu zabiegowi, pierwszy pobyt malca nie będzie aż tak „świeży”.

  1. Przez pierwsze trzy wizyty bądź w pobliżu dziecka.

Nie musisz , ale możesz  bawić się z dzieckiem  , warto być , obserwować pociechę i umożliwić jej zapoznanie się z otoczeniem bez strachu. To także ułatwienie dla ciebie – dzięki temu, gdy zostawisz malucha po raz pierwszy samego, będziesz wiedziała, że nie jest w zupełnie nowym miejscu. Te wizyty „pod kontrolą” nie muszą trwać długo. Możecie spędzić tak w placówce godzinę albo dwie.

  1. Stopniowo wydłużaj czas pobytu dziecka w placówce.

Nie rzucaj malca na „głęboką wodę”, zostawiając je w klubiku  na prawie dziesięć  godzin – dla dziecka będzie to wieczność. Najlepszym rozwiązaniem jest stopniowy proces wydłużania pobytu, trwający około dwóch tygodni. I tak, pierwsze dwa dni po 2-3 godziny, kolejne trzy – przez 3-4 godziny, następne dwa dni – 4-5 godzin i w końcu trzy dni pobytu przez 6-7 godzin. Po tym okresie możecie już rozpocząć „pełnoetatowe” uczęszczanie.

  1. Pozwól dziecku przynosić do placówki ulubioną zabawkę.

Przyniesienie przez dziecko ulubionej maskotki ,zabawki ,książeczki ,poduszki (i inne )  ma szczególne znaczenie zwłaszcza    w procesie adaptacji. Dla dziecka to ogromne ułatwienie, ponieważ ma ze sobą coś „domowego” i tylko jego. Ukochany miś będzie pocieszeniem w chwilach większej tęsknoty albo ułatwi malcowi zasypianie.

  1. Informuj dziecko, kiedy po nie wrócisz.

Taka informacja jest dziecku bardzo potrzebna! Dzięki temu będzie miało poczucie bezpieczeństwa i łatwiej będzie mu wytrwać. Nie mów jednak „po pracy”, ale np. – „po podwieczorku”. I nigdy się nie spóźniaj – jeśli przyjdziesz aż godzinę później, możesz ujrzeć zapłakaną pociechę, która nie zaufa ci kolejnego dnia.

  1. Buduj pozytywne wrażenie o placówce.

Pod żadnym pozorem nie mów „Kochanie, wiem, że się nie ucieszysz, ale musimy jechać już do klubiku” – takie słowa plus pełna żalu mina mamy to gwarancja płaczu. Zamiast tego rozmawiajcie w domu o tym, jaki świetnie jest w klubiku ,że  są w nim cudowne zabawki i dzieci. Rankiem powiedz z radością „A teraz mama zaprowadzi cię do klubu, żebyś mógł się świetnie bawić!”

  1. Zachowuj się pewnie.

Twoje nastawienie to informacja dla dziecka – czy jest się czego bać, czy może wcale nie. Zauważ, że w nowych sytuacjach dzieci bacznie przyglądają się twarzom swoich rodziców i z nich wyczytują, jak powinny się zachować. Ta zasada sprawdza się także w tej sytuacji! Nawet, jeśli czujesz niepewność i wielką troskę, a nawet masz wrażenie, że zaraz wybuchniesz płaczem, uśmiechaj się i mów – „Kochanie, czeka cię mnóstwo cudownej zabawy. Ciocia już na pewno chce ci coś pokazać!”.

  1. Poproś partnera o pomoc.

Cóż, czasem przyczyną rozpaczy w progu klubiki jest nie tyle sama placówka, co… konieczność rozstania z tą, która do tej pory była zawsze obok. Jeśli widzisz, że malec nie radzi sobie podczas waszych rozstań, niech to twój partner spróbuje odprowadzać malca. Może się okazać, że jest znacznie lepiej i protesty trwają pięć, a nie piętnaście minut.

  1. Nie przeciągaj pożegnań.

Półgodzinne przytulanie na ławce w dziecięcej szatni naprawdę nie jest sposobem na ułatwienie zadania. Poza tym, dziecko będzie miało nadzieję, że jednak zmienisz zdanie – a to naprawdę nie o to chodzi. Postaraj się zrobić to szybko – przebierz dziecko, daj mu buziaka i powiedz, że wrócisz po obiadku. Jeśli malec się zanosi, będzie to dla ciebie wręcz traumatyczna chwila, ale spokojnie – jeśli poczekasz pięć minut pod drzwiami to na pewno niedługo usłyszysz… ciszę.                                        Preferujemy pomachanie dzieci pod okienkiem pożegnania .Jednak to Ty rodzicu Wiesz w jaki sposób  najlepiej  pożegnać się  z dzieckiem.

  1. Rozmawiaj z personelem.

Innymi słowy, trzymaj rękę na pulsie. Pytaj, jak radzi sobie twoje dziecko, czy bawi się z innymi, jak długo płacze po twoim wyjściu i co możesz zrobić, by usprawnić proces adaptacji. Jeśli powiedzą ci o twoich błędach – nie obrażaj się, tylko doceń otwartość. I spróbuj postępować według ich wskazówek.

Nasz klub wychodzi naprzeciw naturalnym potrzebom dziecka

 Działania z dziećmi opierać się będą na aktywnościach .

 

Personel placówki

Opiekę nad dziećmi sprawują opiekunki .

Organizacja :

Klub Dziecięcy funkcjonuje w godzinach od 6.30 do 16.30

Prosimy o przyprowadzanie dzieci do godziny 8.00

Stanowi to istotny element w działaniach mających usystematyzować dzieciom rytm dnia .

Wspólne przygotowanie się i spożywanie posiłku porannego ma ogromne znaczenie dla grupy.

Biorąc pod uwagę względy organizacyjne prosimy o zgłoszenie ewentualnej nieobecności dziecka do godziny 8.00 telefonicznie 523897080

 Na podstawie Uchwały nr XLIV/333/18 Rady Miejskiej w Więcborku z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie ustalenia opłaty za pobyt dziecka w Klubie Dziecięcym w Więcborku  oraz maksymalnej wysokości opłaty za wyżywienie  ustala się opłaty za pobyt dziecka w wysokości 200,00 zł miesięcznie oraz maksymalną wysokość opłaty dzienne wyżywienie dziecka w wysokości 8 zł .

Za każdą rozpoczętą godzinę opieki ponad 10 godzi opłatę w wysokości 1,50 zł

 

W przypadku nieobecności dziecka w Klubie .

  1. opłata za pobyt dziecka wnoszona jest w pełnej wysokości;
  2. opłata za wyżywienie w razie zgłoszenia przez rodzica do godziny 8.00 danego dnia nieobecności dziecka podlega zwrotowi proporcjonalnie do liczby dni nieobecności, z wyjątkiem pierwszego dnia nieobecności (o ile dziecko korzysta z wyżywienia zapewnianego przez Klub).
  3. Opłaty za pobyt dziecka w Klubie oraz za wyżywienie wnoszone są przez rodziców za dany miesiąc z dołu, w terminie do 14 dnia następnego miesiąca.
  4. Szczegóły wnoszenia i rozliczania opłat określa umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy rodzicami a Kierownikiem Klubu.
  5. Miesięczna opłata za pobyt dziecka w Klubie za miesiąc, w którym ustalono przerwę wakacyjną/remontową, w którym Klub nie świadczy usług opiekuńczych nie zostaje naliczona.

 

Uwzględniając możliwości i potrzeby indywidualne dziecka  proponujemy następujący  rozkład dnia

Ramowy rozkład dnia KLUBU DZIECIĘCEGO

7.00 – 8.30  „Witamy was „ Schodzenie się dzieci

 Swobodnie się  bawimy  w kącikach tematycznych, indywidualnie, z  opiekunami, mamy czas na realizację własnych pomysłów i fantazji, uczestniczymy w zabawach  integracyjnych organizowanych  przez panie opiekunki, bierzemy udział w ćwiczeniach  ogólnorozwojowych , zabawach  ze śpiewem, jest czas na  konsultacje rodziców z opiekunami

8.30  – 9.10 Przygotowujemy się do   śniadania

 Uczestniczymy w czynnościach higienicznych  i pielęgnacyjnych , wdrażamy  elementy higieny osobistej

9.10 – 9.50  „Zdrowo się odżywiamy”  Spożywamy śniadanie

Kształtujemy  nawyki samodzielnego, estetycznego i kulturalnego zjadania posiłku

9.50 –11.15 „Bawmy się ”  Bierzemy udział w zabawach  edukacyjno-rozwojowych wspomagających nasz wszechstronny rozwój  ( zamierzenia pracy klubu)

Bierzemy udział w zajęciach  kształtujących  motorykę małą i dużą, zabawach  plastycznych, konstrukcyjnych, w zabawach  z elementami muzykoterapii, zabawach  logopedycznych wspomagających naukę prawidłowego mówienia, zabawach paluszkowych, małych  formach  teatralnych.

„Ruszaj się mały przyjacielu ”  uczestniczymy w Zabawach  ruchowych ogólnorozwojowych  na świeżym powietrzu i w sali

 Skaczemy , biegamy ,podskakujemy ,pokonujemy przeszkody w sali lub na placu zabaw

11.15 –11.30 Przygotowanie do obiadu

 Uczestniczymy w Czynnościach  higienicznych  i pielęgnacyjnych, wdrażamy się do stosowania zasad   higieny osobistej

11.30 – 12.15  Obiad

 Kształtujemy  nawyki samodzielnego, estetycznego i kulturalnego zjadania posiłku

12.15 – 14.00 „ Aaa kotki dwa ……” przygotowujemy się  do drzemki

Bierzemy udział w czynnościach  higienicznych  ,podejmujemy próby zdejmowania papci , oraz elementów garderoby , nasze „ciocie” wyciszają nas  przed snem stosując  bajkoterapię, muzykoterapię,

14.00 – 14.20 Czynności pielęgnacyjne i higieniczne

Ćwiczymy  naukę korzystania z nocnika , toalety , wdrażamy się do stosowania elementów higieny osobistej, podejmujemy próby  ubierania się

14.20 – 14.50 Przekąska 

Kształtujemy  nawyki samodzielnego, estetycznego i kulturalnego zjadania posiłku

14.50 – 16.30  Zajęcia tematyczne – rozwijamy indywidualne zainteresowania, rozchodzimy  się do domu

Bierzemy udział w zabawach  ruchowych, w zabawach w kącikach zainteresowań, układamy, rysujemy, lepimy, konstruujemy, słuchamy opowiadań na podstawie literatury dziecięcej, bawimy się  przy muzyce, bawimy się w ogrodzie przedszkolnym.  

 

Witamy naszych rodziców.

Dla naszych opiekunek jest to także czas na indywidualne rozmowy z rodzicami .

Żegnamy nasze ciocie, kolegów i koleżanki.