Grupa „Liski” to my 5-6-latki.
Prowadząca: mgr Anna Szlagowska, mgr Krystyna Tusznio
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na kwiecień 2024.
1.NA WSI
– Poznanie liczby 8 w 3 aspektach: kardynalnym, miarowym i porządkowym; przygotowanie do rozwiązywania zadań z treścią.
–Wprowadzenie litery j, J ; odszukiwanie poznanej litery wśród innych znaków; czytanie sylab, wyrazów, prostych zdań w zakresie poznanych liter
– Nauka piosenek i pląsów.
– Nazywanie zwierząt i ich potomstwa, poznanie roli zwierząt hodowlanych w życiu człowieka.
–„ Co było pierwsze jajko czy kura?” – dyskusja.
2.PRACA ROLNIKA
-„Co robi rolnik?” – ćwiczenia w czytaniu, zabawa słownikowa.
-„Jak wygląda praca rolnika wiosną, latem, jesienią i zimą?” – zabawa dydaktyczna
– Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
–„Jak wyglądała praca na wsi dawniej, a jak wygląda dziś?” – nazywanie urządzeń i maszyn służących do pracy w rolnictwie dawniej i dziś.
– Dyktando matematyczne w przestrzeni – utrwalenie kierunków, przeliczanie liczebnikami porządkowymi w zakresie 8.
3.CHRONIMY ŚRODOWISKO
-„Czy gazety służą tylko do czytania?” –wymyślanie różnych sposobów wykorzystania gazet.
-„Plakaty ekologiczne” – praca plastyczna.
– Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów, porządkowania zbiorów.
– Rozwijanie umiejętności wykonywania czynności matematycznych podczas zabaw; kodowanie i dekodowanie czynności za pomocą cyfr(1–8) i znaków (=, +).
– Przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, w ogrodzie przedszkolnym, w trakcie spacerów.
– Wyszukiwanie głoski w” i „Czy jest tu głoska „w?” – zabawy doskonalące analizę i syntezę słuchową.
-Wprowadzenie litery w, W ; odszukiwanie poznanej litery wśród innych znaków; czytanie sylab, wyrazów, prostych zdań w zakresie poznanych liter
4.KTO TY JESTEŚ?
-„Legenda o Lechu, Czechu i Rusie” – wysłuchanie i omówienie treści legendy.
-„Jak należy się zachowywać podczas słuchania lub śpiewania hymnu narodowego?” – przypomnienie postawy zasadniczej.
– Wprowadzenie litery f, F ; odszukiwanie poznanej litery wśród innych znaków; czytanie sylab, wyrazów, prostych zdań w zakresie poznanych liter
-„Nasza Polska” – praca plastyczna, rozwijanie sprawności manualnej.
– Zabawy z mapą Polski” – prezentacja mapy konturowej Polski, przedstawienie regionów Polski. Omówienie legendy mapy. Próby wyszukiwania wskazanych miejsc. Wyszukanie Wisły i Odry, pomiar ich długości za pomocą sznurka.
-„Polska leży w Europie” – prezentacja mapy konturowej Europy, wyszukiwanie Polski; odczytywanie nazw państw i dobór właściwych flag z pomocą N..
-Kształtowanie przywiązania do symboli narodowych.
CO POWINIEN UMIEĆ 6-LATEK (profil rozwojowy dziecka 6-letniego) na podstawie książki „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym K. Skarbek, I. Wrońskiej
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI DUŻEJ
potrafi zbiec na dół po schodach bez trzymania się poręczy
potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami
potrafi zeskoczyć z wysokości 30 cm na palce nóg
podejmuje próby skakania na skakance
potrafi wykonać proste figury akrobatyczne (np. przewroty)
potrafi iść stopa za stopą wzdłuż linii bez utraty równowagi
potrafi przeskoczyć przeszkodę o wysokości 20 cm, odbijając się z miejsca obunóż
umie sprawnie chwytać i odrzucać piłkę
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ
ma w pełni opanowane czynności samoobsługowe (łącznie z zapinaniem i odpinaniem guzików, sznuruje buty na kokardkę)
potrafi tworzyć rysunki tematyczne (rysując i pisząc dziecko wykonuje ruchy dłonią, uruchamia nadgarstek)
ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na kawałki i przykleja w określonym miejscu)
ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
potrafi wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie
lepi z plasteliny proste kształty tematyczne (np. bałwana)
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ
potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni i na płaszczyźnie wg modelu
potrafi wskazać brakujący element na obrazku
potrafi uzupełnić brakujący element w szeregu, np. xx++xx++x…++
potrafi wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
potrafi narysować trójkąt, romb i inne formy złożone z figur geometrycznych (np. krzyż i koło wpisane w kwadrat) wg wzoru
zapamiętuje wzrokowo układ 4-5 elementów i potrafi określić, którego brakuje
potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
potrafi z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub kształtach wg wcześniej pokazanego wzoru
potrafi różnicować i nazwać kilkanaście kolorów
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE ORIENTACJI W SCHEMACIE CIAŁA
I KIERUNKACH W PRZESTRZENI
prawidłowo wskazuje stronę prawą i lewą własnego ciała
orientuje się w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko
potrafi poruszać się w wyznaczonym kierunku na polecenie słowne (w przód-w tył, w bok, w prawo-w lewo)
potrafi określić wzajemne położenie przedmiotów względem siebie,
posługuje się określeniami: na, pod, nad, między, na prawo, na lewo
orientuje się w kierunkach na płaszczyźnie i wyznacza na kartce: górę/ dół, prawy/lewy bok, prawy/lewy, dolny, górny róg kartki
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
potrafi rozpoznać dźwięki celowo wytwarzane przez różne przedmioty na skutek ich uderzania, pocierania, gniecenia, itp.
porównuje dźwięki między sobą, określa ich cechy jakościowe, np. wysokie/niskie, szybkie/wolne
odtwarza proste, kilkuelementowe układy dźwiękowe -wyklaskiwane lub wystukiwane
odtwarza zasłyszany układ dźwiękowy przy pomocy symboli oraz wystukuje układ zgodnie z jego symboliczną ilustracją
dokonuje analizy (rozkładu) i syntezy (łączenia) głoskowej wyrazów, przelicza liczbę głosek w wyrazie
wyodrębnia wyrazy w zdaniu, przelicza liczbę wyrazów w zdaniu
potrafi wyodrębniać rymujące sie wyrazy, samodzielnie tworzy rymy
powtarza ze słuchu ciąg pięciu liczb oraz dłuższe zdanie lub krotką rymowankę
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOWY
wymowa zwykle jest poprawna
mowa jest poprawna gramatycznie
ma bogaty zasób słów, poszerza zasób słownikowy o określenia odnoszące się do zagadnień przyrodniczych, społecznych, zdrowotnych, itp.
posługuje się formułami językowymi dostosowanymi do sytuacji (wita się, prosi o coś, zwraca się w sposób właściwy do osób dorosłych)
ma coraz większe umiejętności komunikacyjne, potrafi opowiadać
formułuje dłuższe wypowiedzi związane z przeżyciami, zdarzeniami, zjawiskami, na temat treści filmu, planowaniem pracy
opowiada, co widzi na obrazku przy pomocy zdań złożonych z użyciem coraz bogatszego zasobu słownictwa, nadaje tytuły obrazkom i układa podpisy
UMIEJETNOŚCI MATEMATYCZNE
Klasyfikowanie
klasyfikuje przedmioty na poziomie kolekcji
dzieli przedmioty na obszerne zbiory, np zwierzęta, ludzie, rośliny, budowle
Liczenie
stosuje juz większość reguł poprawnego liczenie: przestrzega reguły „jeden do jednego”, wymienia liczebniki we właściwej kolejności, utrwala podwójne znaczenie ostatniego wypowiedzianego liczebnika
dostrzega regułę niezależności porządkowej: wie, że można zacząć liczenie od początku lub od końca, a wynik liczenia się nie zmieni; zaczyna spostrzegać, że przestawianie przedmiotów lub sposób liczenia nie ma wpływu na wynik
porównuje liczebność zbiorów poprzez łączenie w pary lub przeliczanie
Dodawanie i odejmowanie
potrafi ustalić wynik dodawania i odejmowania licząc na palcach lub innych zbiorach zastępczych
zna cyfry od 0 do 10 oraz stosuje znaki matematyczne równości, mniejszości, większości, dodawania i odejmowania
UMIEJĘTNOŚCI W SFERZE EMOCJONALNO-SPOŁECZNEJ
W zakresie samoobsługi: myje twarz i zęby bez pomocy, ubiera się samodzielnie, zapina guziki, wiąże supełek, potrafi zawiązać kokardkę
bierze udział w grach opartych na współzawodnictwie
wzrasta znaczenie autorytetu osób innych niż rodzice
używa adekwatnie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam
ma ulubionego kolegę/koleżankę
pojawia się pełna zdolność do zabaw tematycznych, zabawa jest rozbudowana i zorganizowana w ciąg zdarzeń.
potrafi wykonać złożone polecenia (trzyetapowe), np. połóż najpierw ołówek na krześle, potem otwórz drzwi, a potem przenieś mi książkę, która leży na stole
potrafi słuchać, gdy mówi ktoś inny
CO POWINIEN UMIEĆ 5-LATEK (profil rozwojowy dziecka 5-letniego)na podstawie książki „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym” K. Skarbek, I. Wrońskiej
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI DUŻEJ
nabywa nowe złożone umiejętności ruchowe, gdy ma możliwość ich ćwiczenia
(np. taniec, pływanie, jazda na rowerze, nartach)
potrafi biec do góry po schodach bez trzymania się poręczy
potrafi skakać na jednej nodze prosto przed siebie na dystansie 5 metrów
umie trafić piłką w tarczę kwadratową (o wymiarach 25 cm x 25 cm) z odległości 1 metra, zawieszoną na wysokości klatki piersiowej dziecka
umie trafić małą piłka do kosza z odległości 2-2,5 metra
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ
ma w pełni opanowane czynności samoobsługowe (łącznie z zapinaniem i odpinaniem guzików)
potrafi tworzyć rysunki tematyczne (rysując i pisząc dziecko wykonuje ruchy dłonią, uruchamia nadgarstek)
ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na kawałki i przykleja w określonym miejscu)
ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
potrafi wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie
lepi z plasteliny proste kształty tematyczne (np. bałwana)
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ
potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni i na płaszczyźnie wg modelu
potrafi wskazać brakujący element na obrazku
potrafi uzupełnić brakujący element w szeregu, np. xx++xx++x…++
potrafi wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
potrafi narysować trójkąt i inne formy złożone z figur geometrycznych (np. krzyż i koło wpisane w kwadrat) wg. wzoru
zapamiętuje wzrokowo układ 4-5 elementów i potrafi określić, którego brakuje
potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
potrafi z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub kształtach wg wcześniej pokazanego wzoru
potrafi różnicować i nazwać kilkanaście kolorów
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE ORIENTACJI W SCHEMACIE CIAŁA
I KIERUNKACH W PRZESTRZENI
poznaje określenia dotyczące stronności swojego ciała, ale jeszcze się myli: z pomocą pokazuje prawą/ lewą rękę, nogę, ucho, oko, itp.
rozumie określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni w odniesieniu do własnej osoby, np na prawo, na lewo, naprzeciw, za, pod, obok, pomiędzy
zaczyna sie orientować w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko i uczy się wyprowadzać kierunki w odniesieniu do niej w analogiczny sposób, jak robi to wobec siebie
UMIEJETNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
rozpoznaje różnorodne odgłosy i dźwięki dochodzące z najbliższego otoczenia i potrafi określić ich źródło
określa natężenie dźwięków i tonację: głośne, ciche, wysokie, niskie
rozpoznaje dźwięki znanych instrumentów, np. bębenek, tamburyno, trójkąt
odtwarza krótki 4-5 elementowy układ dźwięków, np. 2 stuknięcia, przerwa, 2 stuknięcia, przerwa, 1 stuknięcie
przedstawia zasłyszany rytm za pomocą symboli, np. ustawia klocki w takiej odległości od siebie, aby zilustrować układ rytmiczny
dobiera rym do podanego wyrazu
powtarza ze słuchu ciąg 4-5 liczb oraz kilkuwyrazowe zdanie
dzieli wyrazy na sylaby i składa wyrazy z podanych sylab
wysłuchuje głoski na początku i na końcu wyrazu
dobiera obrazki, których nazwy zaczynają się lub kończą tą samą głoską
z pomocą próbuje wymienić głoski w prostych 3-4 głoskowych wyrazach, np. d-o-m
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOWY
zwykle wymawia już wszystkie głoski
jeżeli nie wymawia jeszcze głoski r wymaga pracy nad jej wywołaniem
buduje krótkie wypowiedzi powiązane treściowo -opowiada , co zdarzyło się
wcześniej, co będzie potem
bawi sie językiem: zauważa wieloznaczność wyrazów, rozumie znaczenie niektórych związków frazeologicznych
dostrzega podobieństwo brzmieniowe wyrazów lub ich cząstek, tworzy rymy
zadaje dużo pytań, np. gdzie?, kiedy?
opowiada obrazki o bardziej złożonej treści: wymienia czynności osób, proste relacje przestrzenne (np. pod krzesłem schował się kotek), potrafi powiedzieć, co się wydarzyło, próbuje nadać tytuł obrazkom
UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE
Klasyfikowanie
klasyfikując obiekty, łączy je w łańcuszki, tzn. np. według tego gdzie się znajdują, do kogo należą, jaką pełnią funkcję
tworząc krótkie 3-elementowe szeregi obrazków, dba by były sensownie powiązane (np. pan, wędka, ryba -pan ma wędkę, na wędkę łowi ryby)
tworzy kolekcje przedmiotów z kartą centralną, np. lalka -sukienka, buciki, kapelusik, lalka będzie je nosiła
czasami tworzy kolekcje bez karty centralnej, np. grupuje przedmioty potrzebne do ubrania, w kuchni, do jedzenia
po odpowiednim wyjaśnieniu, w praktycznym kontekście sytuacyjnym tworzy zbiory przedmiotów z uwzględnieniem jednej lub dwóch cech (np. kształtu, przeznaczenia, wielkości)
Liczenie
rozróżnia liczenie błędne od prawidłowego, potrafi wymienić wiele kolejnych liczebników
stosuje regułę „jeden do jednego” (jeden wskazywany przedmiot -jeden liczebnik)
zaczyna dostrzegać podwójne znaczenie ostatniego wypowiedzianego liczebnika (oznacza ilość przeliczanych przedmiotów), potrzebuje jednak wielu ćwiczeń by zrozumieć te zasadę
zaczyna rozumieć, ze wyliczane liczebniki porządkują liczone obiekty i dlatego należy je wymieniać po kolei (stosuje regułę stałości porządku)
aby powiedzieć ile jest, zwykle musi jeszcze doświadczyć rytmu liczenia (nie wystarczy, że obserwował liczenie innej osoby)
Dodawanie i odejmowanie
ustala wynik dodawania lub odejmowania, licząc obiekty, którymi manipulowano
wie, że ostatni wymieniony liczebnik określa wynik zmian typu dodać lub odjąć
UMIEJĘTNOŚCI W SFERZE EMOCJONALNO-SPOŁECZNEJ
W zakresie samoobsługi: myje twarz i zęby bez pomocy, ubiera się
samodzielnie, zapina guziki, wiąże supełek
bierze udział w grach opartych na współzawodnictwie
wzrasta znaczenie autorytetu osób innych niż rodzice
używa adekwatnie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam
ma ulubionego kolegę/koleżankę
pojawia się pełna zdolność do zabaw tematycznych, zabawa jest rozbudowana i organizowana w ciąg zdarzeń.
potrafi wykonać złożone polecenia (trzyetapowe), np. połóż najpierw ołówek na krześle, potem otwórz drzwi, a potem przenieś mi książkę, która leży na stole
potrafi słuchać, gdy mówi ktoś inny