Grupa „Liski” to my 5-6-latki.
Prowadząca: mgr Anna Szlagowska, mgr Krystyna Tusznio
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na listopad 2023.
-
NA STAREJ FOTOGRAFII
*Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci, porównywania liczebności zbiorów; porządkowania ich według rosnącej lub malejącej liczby elementów.
*Wprowadzenie wzoru graficznego litery e, E, ; nazywanie jej , tworzenie i odczytywanie sylab i prostych wyrazów.
*Przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, na placu zabaw, w trakcie spacerów; rozpoznawanie i nazywanie emocji.
*Zachęcanie do wypowiadania się w aktywności plastycznej, ruchowej i muzycznej – tworzenie improwizacji ruchowych, muzycznych i dowolnych prac plastycznych.
-
JESIENNA MUZYKA
*Odbieranie otaczającego świata poprzez różne zmysły.
*Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.
*Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas porządkowania zdarzeń, sekwencji czasowych.
*Rozwijanie słownika dziecka o pojęcia dotyczące filharmonii, zawodu muzyka, malarza, rzeźbiarza.
* Wprowadzenie wzoru graficznego litery t,T ; podawanie przykładów z głoską t w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
*Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 2 ; kształtowanie umiejętności klasyfikowania według dwóch, trzech cech.
-
MALI ARTYŚCI
*Ćwiczenie pamięci wzrokowej poprzez składanie obrazków z części, czytanie globalne wyrazów odnoszących się do tematu zabawy;
*Nauka piosenek i pląsów.
*Wprowadzenie wzoru graficznego litery d,D ; ćwiczenia słuchu fonematycznego
*Rozwijanie umiejętności związanych z samoobsługą i czynnościami porządkowymi podczas codziennej aktywności dzieci.
*Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich poprzez codzienne czytanie dzieciom tekstów literatury dziecięcej
*Ćwiczenie pamięci wzrokowej poprzez składanie obrazków z części, czytanie globalne wyrazów odnoszących się do tematu zabawy.
4.CIEPŁO I MIŁO
*Wprowadzenie wzoru graficznego litery i.I –poznanie zawodu krawcowej ; wyszukiwanie głoski „i”.
*Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 3 ; przeliczanie , klasyfikowanie, grupowanie.
*Wspomaganie rozwoju dzieci w zabawach prowadzonych indywidualnie i w małych zespołach zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi i zainteresowaniami.
*Rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas zabaw ruchowo-słuchowo- wzrokowych i graficznych.
*Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
Zabawy z piosenką „Gdzie te igły „
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Narobili krawcy krzyku:
– Nie ma igieł w igielniku!
I pobiegli kupić nowe,
bardzo mocne, bo stalowe.
Jeż tłumaczy im, że przecież
igieł dużo jest na świecie.
Gdzie nie spojrzeć wszędzie igły.
Po co z igły robić widły.
ref: Gdzie te igły? Jak to gdzie?
Na choince znajdziesz je!
I w aptece szukaj też.
I w kompasie – chyba wiesz?!
Mówią krawcy: – Naszym zdaniem
jeż z igiełek ma ubranie.
Jeż najeżył się i mruczy:
– Ciągle wszystkich muszę uczyć:
igieł nie mam i nie miałem,
noszę kolce życie całe.
Kolców pełno jest w naturze –
ma je kaktus, maja róże.
ref: Gdzie te igły? Jak to gdzie?
Na choince znajdziesz je!
I w aptece szukaj też.
I w kompasie – chyba wiesz?!
CO POWINIEN UMIEĆ 6-LATEK(profil rozwojowy dziecka 6-letniego) na podstawie książki „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym K. Skarbek, I. Wrońskiej
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI DUŻEJ
potrafi zbiec na dół po schodach bez trzymania się poręczy
potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami
potrafi zeskoczyć z wysokości 30 cm na palce nóg
podejmuje próby skakania na skakance
potrafi wykonać proste figury akrobatyczne (np. przewroty)
potrafi iść stopa za stopą wzdłuż linii bez utraty równowagi
potrafi przeskoczyć przeszkodę o wysokości 20 cm, odbijając się z miejsca obunóż
umie sprawnie chwytać i odrzucać piłkę
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ
ma w pełni opanowane czynności samoobsługowe (łącznie z zapinaniem i odpinaniem guzików, sznuruje buty na kokardkę)
potrafi tworzyć rysunki tematyczne (rysując i pisząc dziecko wykonuje ruchy dłonią, uruchamia nadgarstek)
ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na kawałki i przykleja w określonym miejscu)
ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
potrafi wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie
lepi z plasteliny proste kształty tematyczne (np. bałwana)
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ
potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni i na płaszczyźnie wg modelu
potrafi wskazać brakujący element na obrazku
potrafi uzupełnić brakujący element w szeregu, np. xx++xx++x…++
potrafi wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
potrafi narysować trójkąt, romb i inne formy złożone z figur geometrycznych (np. krzyż i koło wpisane w kwadrat) wg wzoru
zapamiętuje wzrokowo układ 4-5 elementów i potrafi określić, którego brakuje
potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
potrafi z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub kształtach wg wcześniej pokazanego wzoru
potrafi różnicować i nazwać kilkanaście kolorów
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE ORIENTACJI W SCHEMACIE CIAŁA
I KIERUNKACH W PRZESTRZENI
prawidłowo wskazuje stronę prawą i lewą własnego ciała
orientuje się w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko
potrafi poruszać się w wyznaczonym kierunku na polecenie słowne (w przód-w tył, w bok, w prawo-w lewo)
potrafi określić wzajemne położenie przedmiotów względem siebie,
posługuje się określeniami: na, pod, nad, między, na prawo, na lewo
orientuje się w kierunkach na płaszczyźnie i wyznacza na kartce: górę/ dół, prawy/lewy bok, prawy/lewy, dolny, górny róg kartki
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
potrafi rozpoznać dźwięki celowo wytwarzane przez różne przedmioty na skutek ich uderzania, pocierania, gniecenia, itp.
porównuje dźwięki między sobą, określa ich cechy jakościowe, np. wysokie/niskie, szybkie/wolne
odtwarza proste, kilkuelementowe układy dźwiękowe -wyklaskiwane lub wystukiwane
odtwarza zasłyszany układ dźwiękowy przy pomocy symboli oraz wystukuje układ zgodnie z jego symboliczną ilustracją
dokonuje analizy (rozkładu) i syntezy (łączenia) głoskowej wyrazów, przelicza liczbę głosek w wyrazie
wyodrębnia wyrazy w zdaniu, przelicza liczbę wyrazów w zdaniu
potrafi wyodrębniać rymujące sie wyrazy, samodzielnie tworzy rymy
powtarza ze słuchu ciąg pięciu liczb oraz dłuższe zdanie lub krotką rymowankę
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOWY
wymowa zwykle jest poprawna
mowa jest poprawna gramatycznie
ma bogaty zasób słów, poszerza zasób słownikowy o określenia odnoszące się do zagadnień przyrodniczych, społecznych, zdrowotnych, itp.
posługuje się formułami językowymi dostosowanymi do sytuacji (wita się, prosi o coś, zwraca się w sposób właściwy do osób dorosłych)
ma coraz większe umiejętności komunikacyjne, potrafi opowiadać
formułuje dłuższe wypowiedzi związane z przeżyciami, zdarzeniami, zjawiskami, na temat treści filmu, planowaniem pracy
opowiada, co widzi na obrazku przy pomocy zdań złożonych z użyciem coraz bogatszego zasobu słownictwa, nadaje tytuły obrazkom i układa podpisy
UMIEJETNOŚCI MATEMATYCZNE
Klasyfikowanie
klasyfikuje przedmioty na poziomie kolekcji
dzieli przedmioty na obszerne zbiory, np zwierzęta, ludzie, rośliny, budowle
Liczenie
stosuje juz większość reguł poprawnego liczenie: przestrzega reguły „jeden do jednego”, wymienia liczebniki we właściwej kolejności, utrwala podwójne znaczenie ostatniego wypowiedzianego liczebnika
dostrzega regułę niezależności porządkowej: wie, że można zacząć liczenie od początku lub od końca, a wynik liczenia się nie zmieni; zaczyna spostrzegać, że przestawianie przedmiotów lub sposób liczenia nie ma wpływu na wynik
porównuje liczebność zbiorów poprzez łączenie w pary lub przeliczanie
Dodawanie i odejmowanie
potrafi ustalić wynik dodawania i odejmowania licząc na palcach lub innych zbiorach zastępczych
zna cyfry od 0 do 10 oraz stosuje znaki matematyczne równości, mniejszości, większości, dodawania i odejmowania
UMIEJĘTNOŚCI W SFERZE EMOCJONALNO-SPOŁECZNEJ
W zakresie samoobsługi: myje twarz i zęby bez pomocy, ubiera się samodzielnie, zapina guziki, wiąże supełek, potrafi zawiązać kokardkę
bierze udział w grach opartych na współzawodnictwie
wzrasta znaczenie autorytetu osób innych niż rodzice
używa adekwatnie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam
ma ulubionego kolegę/koleżankę
pojawia się pełna zdolność do zabaw tematycznych, zabawa jest rozbudowana i zorganizowana w ciąg zdarzeń.
potrafi wykonać złożone polecenia (trzyetapowe), np. połóż najpierw ołówek na krześle, potem otwórz drzwi, a potem przenieś mi książkę, która leży na stole
potrafi słuchać, gdy mówi ktoś inny
CO POWINIEN UMIEĆ 5-LATEK (profil rozwojowy dziecka 5-letniego)na podstawie książki „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym” K. Skarbek, I. Wrońskiej
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI DUŻEJ
nabywa nowe złożone umiejętności ruchowe, gdy ma możliwość ich ćwiczenia
(np. taniec, pływanie, jazda na rowerze, nartach)
potrafi biec do góry po schodach bez trzymania się poręczy
potrafi skakać na jednej nodze prosto przed siebie na dystansie 5 metrów
umie trafić piłką w tarczę kwadratową (o wymiarach 25 cm x 25 cm) z odległości 1 metra, zawieszoną na wysokości klatki piersiowej dziecka
umie trafić małą piłka do kosza z odległości 2-2,5 metra
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ
ma w pełni opanowane czynności samoobsługowe (łącznie z zapinaniem i odpinaniem guzików)
potrafi tworzyć rysunki tematyczne (rysując i pisząc dziecko wykonuje ruchy dłonią, uruchamia nadgarstek)
ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na kawałki i przykleja w określonym miejscu)
ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
potrafi wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie
lepi z plasteliny proste kształty tematyczne (np. bałwana)
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ
potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni i na płaszczyźnie wg modelu
potrafi wskazać brakujący element na obrazku
potrafi uzupełnić brakujący element w szeregu, np. xx++xx++x…++
potrafi wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
potrafi narysować trójkąt i inne formy złożone z figur geometrycznych (np. krzyż i koło wpisane w kwadrat) wg. wzoru
zapamiętuje wzrokowo układ 4-5 elementów i potrafi określić, którego brakuje
potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
potrafi z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub kształtach wg wcześniej pokazanego wzoru
potrafi różnicować i nazwać kilkanaście kolorów
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE ORIENTACJI W SCHEMACIE CIAŁA
I KIERUNKACH W PRZESTRZENI
poznaje określenia dotyczące stronności swojego ciała, ale jeszcze się myli: z pomocą pokazuje prawą/ lewą rękę, nogę, ucho, oko, itp.
rozumie określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni w odniesieniu do własnej osoby, np na prawo, na lewo, naprzeciw, za, pod, obok, pomiędzy
zaczyna sie orientować w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko i uczy się wyprowadzać kierunki w odniesieniu do niej w analogiczny sposób, jak robi to wobec siebie
UMIEJETNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
rozpoznaje różnorodne odgłosy i dźwięki dochodzące z najbliższego otoczenia i potrafi określić ich źródło
określa natężenie dźwięków i tonację: głośne, ciche, wysokie, niskie
rozpoznaje dźwięki znanych instrumentów, np. bębenek, tamburyno, trójkąt
odtwarza krótki 4-5 elementowy układ dźwięków, np. 2 stuknięcia, przerwa, 2 stuknięcia, przerwa, 1 stuknięcie
przedstawia zasłyszany rytm za pomocą symboli, np. ustawia klocki w takiej odległości od siebie, aby zilustrować układ rytmiczny
dobiera rym do podanego wyrazu
powtarza ze słuchu ciąg 4-5 liczb oraz kilkuwyrazowe zdanie
dzieli wyrazy na sylaby i składa wyrazy z podanych sylab
wysłuchuje głoski na początku i na końcu wyrazu
dobiera obrazki, których nazwy zaczynają się lub kończą tą samą głoską
z pomocą próbuje wymienić głoski w prostych 3-4 głoskowych wyrazach, np. d-o-m
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOWY
zwykle wymawia już wszystkie głoski
jeżeli nie wymawia jeszcze głoski r wymaga pracy nad jej wywołaniem
buduje krótkie wypowiedzi powiązane treściowo -opowiada , co zdarzyło się
wcześniej, co będzie potem
bawi sie językiem: zauważa wieloznaczność wyrazów, rozumie znaczenie niektórych związków frazeologicznych
dostrzega podobieństwo brzmieniowe wyrazów lub ich cząstek, tworzy rymy
zadaje dużo pytań, np. gdzie?, kiedy?
opowiada obrazki o bardziej złożonej treści: wymienia czynności osób, proste relacje przestrzenne (np. pod krzesłem schował się kotek), potrafi powiedzieć, co się wydarzyło, próbuje nadać tytuł obrazkom
UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE
Klasyfikowanie
klasyfikując obiekty, łączy je w łańcuszki, tzn. np. według tego gdzie się znajdują, do kogo należą, jaką pełnią funkcję
tworząc krótkie 3-elementowe szeregi obrazków, dba by były sensownie powiązane (np. pan, wędka, ryba -pan ma wędkę, na wędkę łowi ryby)
tworzy kolekcje przedmiotów z kartą centralną, np. lalka -sukienka, buciki, kapelusik, lalka będzie je nosiła
czasami tworzy kolekcje bez karty centralnej, np. grupuje przedmioty potrzebne do ubrania, w kuchni, do jedzenia
po odpowiednim wyjaśnieniu, w praktycznym kontekście sytuacyjnym tworzy zbiory przedmiotów z uwzględnieniem jednej lub dwóch cech (np. kształtu, przeznaczenia, wielkości)
Liczenie
rozróżnia liczenie błędne od prawidłowego, potrafi wymienić wiele kolejnych liczebników
stosuje regułę „jeden do jednego” (jeden wskazywany przedmiot -jeden liczebnik)
zaczyna dostrzegać podwójne znaczenie ostatniego wypowiedzianego liczebnika (oznacza ilość przeliczanych przedmiotów), potrzebuje jednak wielu ćwiczeń by zrozumieć te zasadę
zaczyna rozumieć, ze wyliczane liczebniki porządkują liczone obiekty i dlatego należy je wymieniać po kolei (stosuje regułę stałości porządku)
aby powiedzieć ile jest, zwykle musi jeszcze doświadczyć rytmu liczenia (nie wystarczy, że obserwował liczenie innej osoby)
Dodawanie i odejmowanie
ustala wynik dodawania lub odejmowania, licząc obiekty, którymi manipulowano
wie, że ostatni wymieniony liczebnik określa wynik zmian typu dodać lub odjąć
UMIEJĘTNOŚCI W SFERZE EMOCJONALNO-SPOŁECZNEJ
W zakresie samoobsługi: myje twarz i zęby bez pomocy, ubiera się
samodzielnie, zapina guziki, wiąże supełek
bierze udział w grach opartych na współzawodnictwie
wzrasta znaczenie autorytetu osób innych niż rodzice
używa adekwatnie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam
ma ulubionego kolegę/koleżankę
pojawia się pełna zdolność do zabaw tematycznych, zabawa jest rozbudowana i organizowana w ciąg zdarzeń.
potrafi wykonać złożone polecenia (trzyetapowe), np. połóż najpierw ołówek na krześle, potem otwórz drzwi, a potem przenieś mi książkę, która leży na stole
potrafi słuchać, gdy mówi ktoś inny
Galeria:
ROK SZKOLNY 2022/2023
Pierwszy dzień w przedszkolu po wakacjach.
no images were found
ROK SZKOLNY 2021/2022
Urodziny Ksawerego.
Mali ogrodnicy.
W poszukiwaniu wiosny.
„W marcu jak w garncu”-zabawy grafomotoryczne.
Lubimy dinozaury.
Grupujemy, klasyfikujemy, przeliczamy…
Nasze wspólne „twórcze” zabawy
Bal karnawałowy Lisków
Przygotowania do balu karnawałowego.
Spotkanie z muzyką etniczną.
Urodziny Natalki.
Zimowe zabawy lisków.
Obchodzimy urodziny Nikodema
Oglądamy świąteczne dekoracje
Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia
Spotkanie z Mikołajem
Obchodzimy Światowy Dzień Misia
Pasowanie na przedszkolaka.
Chmura deszczowa- doświadczenie.
Jesteśmy dziećmi, ale mamy swoje prawa- dzień praw dziecka w naszej grupie.
Obchodzimy urodziny Piotra i wesoło bawimy się w szare listopadowe dni.
Ćwiczenia grafomotoryczne.
Przygotowania do Święta Niepodległości.
Zajęcia z języka angielskiego w naszej grupie
Korale dla mamy, tańczymy labada i woogie boogie…
Kino sferyczne „Zwierzęta, nasi przyjaciele”.
Bawimy się i „tworzymy”….
Doświadczamy: „Co pływa, co tonie?”
Las pełen tajemnic – znamy grzyby i zwierzęta.
Jesienne zabawy lisków
Wycieczka do sadu w Runowie Kraj.- integracja z Zajączkami
Kolorowa jesień – malowanie patyczkami i palcami, nawlekanie koralików.
Spotkanie z policjantem – przypomnienie zasad bezpieczeństwa.
Wyjście na stragan warzywo- owocowy
Pomarańczowy Dzień Marchewki
Warzywne kukiełki i zabawa w teatr
Poznajemy las w jesiennej odsłonie
W zdrowym ciele zdrowy duch.
Obchodzimy Światowy Dzień Jabłka – zdrowo i smacznie
Dzień Przedszkolaka
Liski sprzątają świat.
Bawimy się w ruch drogowy.
Jesteśmy artystami – tworzymy prace z różnych materiałów.
Blanka i Laura obchodzą urodziny w przedszkolu.
Pierwszy spacer 3-, 4-latków
2020/2021
Kolejni solenizanci…
To my i nasze zainteresowania.
Mój przyjaciel z innego kraju
Dzień Mamy
http://przedszkole-wiecbork.pl/wp-content/uploads/2021/05/VID-20210526-WA0001.mp4
Zbliża się Dzień Matki.
Jesteśmy prawdziwymi artystami.
Święto Niezapominajki
Jesteśmy Polakami.
Dbamy o środowisko – obchody Dnia Ziemi.
Nasi kwietniowi solenizanci- mamy już 4 lata
Zabawy z chustą animacyjną
Witamy wiosnę i przygotowujemy się do Wielkanocy
Zielony ogródek w naszej sali
Wiosna coraz bliżej…
Czekamy na wiosnę.
Doświadczenie z węglem…
Konstruujemy kalendarze dnia i nocy, kosmitów oraz księżyc.
Budujemy drewniane domki z bajki o „Trzech świnkach”.
Dbamy o sprawność ruchową
Bal karnawałowy małych Lisków
W naszej sali też jest zimowo – tniemy, malujemy, wyklejamy…
Pogromcy zarazków-doświadczenie.
Tak miło i aktywnie spędzamy zimę.
Przygotowania do Dnia Babci i Dziadka
Krystalizacja soli-doświadczenie.
Prezenty gwiazdkowe w tym roku wręczał świąteczny elf.
Święta coraz bliżej…
Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia….
Budujemy domy i domki…
Muzykujemy i dobrze się bawimy…
Nasze zabawy i zainteresowania…
Zajęcia angielskiego w 3-latkach…
Tańczymy, tworzymy, konstruujemy…
Tworzymy prace z różnych materiałów…
Dzień Jabłka u Lisków
Bezpieczny 3-latek…
Tworzymy galerie przedmiotów – poznajemy kolory…