Grupa „Liski” to my 4-latki.
Prowadząca: mgr Iwona Siuda, mgr Lucyna Polewczak
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LISTOPAD
ALBUM RODZINNY
Budzenie przywiązania do domu rodzinnego oraz szacunku dla członków rodziny.
MAŁA I DUŻA OJCZYZNA
Kształtowanie uczuć szacunku i miłości do Ojczyzny.
MOJE CIAŁO
Znajomość ciała i własnych potrzeb.
PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
Dostrzeganie zjawisk charakterystycznych dla późnej jesieni. Przygotowania zwierząt i ludzi do zimy.
W tym miesiącu przewidujemy:
07.11 – wspólnie tworzymy biało – czerwony kontur Polski
12.11 – wieczornica z okazji Święta Niepodległości (prosimy o galowy strój dzieci)
20.11 – obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka połączony z Marszem Tolerancji
25.11 – Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia (prosimy aby każde dziecko przyniosło w tym dniu swojego misia)
Drodzy Rodzice!
Obchody Narodowego Święta Niepodległości to dobry moment na przybliżenie dzieciom tematu patriotyzmu i przynależności narodowej. To istotny element wychowania – od najmłodszych lat kształtujemy postawy patriotyczne (np. uczymy dzieci szacunku do symboli narodowych oraz dumy z bycia Polakiem). Dzieci znają już symbole narodowe, ale warto nauczyć je również nazwy rodzinnej miejscowości i pokazać najważniejsze miejsca, które się tam znajdują. Mała ojczyzna to właśnie rodzinna miejscowość i dom, w którym czujemy się najlepiej, który znamy i z którego możemy być dumni. Dzieci podczas zajęć wysłuchały opowiadania W. Kosteckiej „Co to jest ojczyzna?” i na tej podstawie podawały własne pomysły, jak można wyrażać miłość do niej.
W tym tygodniu rozmawiamy też o tożsamości narodowej. Przedszkolaki dowiedziały się, jaka jest różnica pomiędzy ojczyzną a małą ojczyzną, przy okazji oglądając fotografie przedstawiające najbliższą okolicę. Na podstawie ilustracji i opowiadań nauczyły się również rozróżniać miejski i wiejski krajobraz oraz poznały charakterystyczne cechy wyglądu miast i wsi – budynki, otoczenie, odgłosy, faktury. Oprócz tego rozmawialiśmy na temat odpowiedzialności za kraj, w którym żyjemy.
Kolejną aktywnością jest wykonanie pracy plastycznej „Duża ojczyzna”. Dzieci wykleją
w barwach narodowych mapę naszego pięknego kraju. Przypomniały sobie też najważniejsze miejsca usytuowane w Polsce, a także oglądały zdjęcia polskich krajobrazów.
„Pobawmy się razem” – nasze propozycje spędzenia czasu z dzieckiem
„Teatrzyk o polskich legendach” – przeczytaj dziecku wybraną legendę, np. o Smoku Wawelskim. Następnie wykonajcie pacynki i scenę z papieru oraz kartonu i razem odegrajcie przedstawienie.
„Polskie zagadki i łamigłówki” – przygotuj zagadki i łamigłówki, np. Co to jest? Czerwona i biała, na wietrze powiewa (flaga Polski). Dziecko rozwiązuje zagadki, ucząc się przy tym o symbolach narodowych.
W tym miesiącu bawimy się z piosenką:
Hymn małego patrioty
Słowa: M. Borkowicz Muzyka: M. Hernik
Pisać nie umiem, czytać nie umiem, ale to jedno wiem!! Kochać już umiem, myślę, że w sumie zaśpiewam refren ten:
Ref. Kto ja jestem? Polak mały Kocham Polskę Sercem całym
Nogi mam małe, zęby niecałe, ale to jedno wiem!! Wielkie mam serce, podnoszę ręce zaśpiewam refren ten:
Ref. Kto ja jestem? Polak mały Kocham Polskę Sercem całym
Lubię skakanie, lubię bieganie, wiecie co lubię też!!! Lubię śpiewanie, dlatego właśnie zaśpiewam refren ten
